Przegląd nowości

Wielka Gala Baletowa w Krakowie

Opublikowano: poniedziałek, 16, lipiec 2018 18:12

W ramach 22 Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej, 27 czerwca, dziedziniec arkadowy Zamku Królewskiego na Wawelu, stał się miejscem prezentacji kompozycji choreograficznych prezentowanych przez polskie i zagraniczne zespoły baletowe. I chociaż na scenie dominowały współczesne techniki tańca, to nie zabrakło również technik baletu klasycznego.

Gala baletowa,Krakow 1

Swoje opracowania prezentowali z pełnym powodzeniem artyści z Włoch (Teatr San Carlo z Neapolu), Francji (Compagnie Choreographique François Mauduit), Rosji (Teatr Maryjski z Sankt Petersburga). Dorobek polskich choreografów zaprezentowali tancerze Teatru Wielkiego w Poznaniu, Opery Wrocławskiej.

Gala baletowa,Krakow 2

Oczywiście nie mogło zabraknąć tancerzy Opery Krakowskiej będącej gospodarzem wydarzenia. Od ich występu Zaproszenie do tańca w udanej i interesującej choreografii Zofii Rudnickiej do muzyki Chopina. Dobre wrażenie ugruntowali krakowscy tancerze w obrazie Gdy zamilkną słowa w choreografii Katarzyny Aleksander-Kmieć. Z bogatego programu wieczoru należałoby wspomnieć o interesujących układach autorstwa Françoisa Mauduita, który okazał się nie tylko interesującym choreografem ale również tancerzem.


Przygotowane przez niego układy ujmowały subtelnym pięknem i elegancją prezentowanego obrazu czego najpełniej dowiódł w Mon EnfanceNocnym pas de deus z baletu Ostatnia noc Czajkowskiego oraz scenie z Samsona i Dalilii.

Gala baletowa,Krakow 3

Równie wysoko należy ocenić występ tancerzy Teatru Maryjskiego z Sankt Petersburga – Der Leiermann do muzyki Franza Schuberta tańczony przez Aleksanda Sergeeva oraz Tango wykonane przez Igora Kolba i Aleksandra Sergeeva były prawdziwym popisem subtelnej elegancji ruchu i jego dynamiki oraz dramaturgii.

Gala baletowa,Krakow 4

Zagranicznym kolegom w niczym nie ustępowali polscy tancerze. Marika Kucza razem Mateuszem Sierantem z Teatru Wielkiego w Poznaniu zaprezentowali się z pełnym powodzeniem, w potraktowanym klasycznie duecie z II aktu Kopciuszka oraz wykorzystującej współczesne techniki tańca Podróży Heleny i Parysaz baletu Troja. Z prawdziwą satysfakcją obserwowałem pięknie opracowany taneczny popis Natasuki Katayama i Łukasza Ożgi z Opery Wrocławskiej w Adagio z III aktu z baletu Spartakus Arama ChaczaturianaBył to obraz w tradycyjnej choreografii Yuri Grigorowicza.

                                                                               Adam Czopek