Przegląd nowości

Subiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – Alfred Cortot (59)

Opublikowano: środa, 30, maj 2018 06:49

Z perspektywy dnia dzisiejszego, ojcami założycielami muzyki klasycznej są między innymi: Jan Sebastian Bach, Wolfgang Amadeusz Mozart, Ludwig van Beethoven, Johannes Brahms, Fryderyk Chopin, Ryszard Wagner, Claude Debussy... Filary pianistyki światowej reprezentują również postaci wyjątkowe, osoby wszechstronne, ponadczasowe i budzące wielki respekt po dziś dzień. Są to ludzie o wielkiej wiedzy, o ogromnym doświadczeniu życiowym, muzycznym, artystycznym, pianistycznym, koncertowym, pedagogicznym.

Alfred Cortot 2

Potrafią w sobie tylko wiadomy sposób przeniknąć głęboko do sensu i znaczenia muzyki. Żyją każdym kolejnym odkryciem artystycznym, a każda kolejna godzina spędzona ze sztuką, to paliwo do następnych niekończących się przygód muzycznych. Nie mają umiaru. Nie żyją roszczeniowo, nie zaprzątają sobie głowy błahostkami, nie zwalniają tempa do samego końca, nie poddają się chwilowym niepowodzeniom, nie mylą przelotnych fascynacji z prawdziwym powołaniem i szczerą miłością do muzyki. Nie rozdrabniają się. Całą swoją energię, cały swój czas, wszystkie swoje myśli i plany, wiążą tylko i wyłącznie z muzyką. Nie zwracają uwagi na swój wizerunek zewnętrzny, stronią od osób, które próbują odciągnąć ich uwagę od rzeczy ważnych i podstępnie starają się wpłynąć na ich plany, dalsze projekty i kolejne kroki.


Są niezachwiani, a ich samozaparcie i pewność każdego stawianego kroku, pozwala im spokojnie działać artystycznie i muzycznie. Sprawy wielkie załatwiają jednym słowem, często trudne decyzje życiowe podejmują bez większej refleksji, natychmiast. Nie oglądają się za siebie. Zawsze dążą do przodu, ku przyszłości. To co ich pochłania całkowicie to sprawy znacznie większej wagi. Uwielbiają cyzelować niuanse muzyczne całymi latami. Nad konkretną frazą muzyczną potrafią spędzić niekończące się godziny. To są dla nich najważniejsze sprawy. To zajmuje ich bez reszty. Myślą długofalowo wyłącznie z perspektywy muzyki. Często spotykają się z niezrozumieniem otoczenia, ponieważ ich decyzje swój wydźwięk będą miały dopiero za dziesięć, za sto, a nawet za dwieście lat. Właśnie w takiej perspektywie czasowej żyją i pracują.

Alfred Cortot 1

Dla nich właśnie to jest prawdziwym wyzwaniem. Pianiści tak działający bardzo często wiążą się z rozbudowaną instytucją artystyczną, która odciąża ich od błahych spraw i pozwala w pełni oddać się pasji muzycznej. Zwykle bazują na istniejących od pokoleń strukturach uczelnianych. Piastują w nich ważną funkcję kierownika katedry, dziekana bądź rektora wyższej uczelni. Pozwala to im na swobodę komunikacji z innymi muzykami na całym świecie. Poza tym życie akademickie i kontakt z młodymi adeptami dodatkowo stymuluje ich działania i nie pozwala spocząć na laurach. Postaci takiego kalibru zaangażowane są bezpośrednio lub pośrednio w wiele przedsięwzięć artystycznych. Bardzo często od ich zdania oraz decyzji zależy los wielu konkursów muzycznych czy też festiwali. Trzymają pieczę nad prawidłowym rozwojem kultury muzycznej nie tylko w społeczności akademickiej, lecz również całego miasta, regionu, kraju, a także w skali międzynarodowej. Tytani pracy, a zarazem wspaniali organizatorzy i managerowie. Ich opinia ważna jest zarówno dla każdego rozpoczynającego przygodę z muzyką, jak również dla wszystkich kolegów po fachu, profesorów i wybitnych artystów. Dla wszystkich zawsze mają czas, wszystkiemu przyglądają się z należytą uwagą. Alfred Cortot. Postać bardzo zasłużona, która na stałe wpisała się do historii muzyki klasycznej. Idealny przykład osoby całkowicie działającej pod dyktando muzyki. Wyjątkowa osobowość o rzadko spotykanej charyzmie. Różnorodność swoich działań muzycznych pomnażał wprost proporcjonalnie do coraz wyższego poziomu swojej pianistyki. Jego rozumienie muzyki daleko wykraczało poza standardowe i akademickie traktowanie fortepianu oraz muzyki klasycznej. Sprawiał, że instrument ożywał, śpiewał ludzkim głosem, wibrował jak cała orkiestra symfoniczna, zawodził jak kapela folklorystyczna. Wszystko pod dyktando jego wielkiej i niczym nieskrępowanej oraz nieograniczonej wyobraźni muzycznej. Alfred Cortot. Ostoja pianistyki. Filar francuskiej szkoły pianistycznej. Genialny artysta, mędrzec i filozof fortepianu.

                                                                      Szymon Kowalski, pianista