Przegląd nowości

Metamorfozy natury żywej i martwej

Opublikowano: piątek, 18, maj 2018 20:47

W widowisku choreograficznym Tabula szwajcarskiego zespołu Linga (czyżby od indyjskiego kultowego symbolu fallicznego?) ludzie i rzeczy są traktowani przedmiotowo. Minimalistyczną scenografię tworzą dwa stoły, z których w trakcie przedstawienia tworzone są różne konfiguracje.

Tabula 1

Reszty dopełnia światło i ruch w przestrzeni oraz interakcje pomiędzy ośmiorgiem tancerzy: czterema chłopakami i czterema dziewczynami. Niczym Isadora Duncan występują oni boso, a w niektórych sekwencjach odsłaniają torsy. Wykonywane przez nich skomplikowane ewolucje graniczą niekiedy z akrobatyką, kiedy spływają wzdłuż pionowo wznoszących się płaszczyzn, tworzących zdawałoby się ściany nie do przebycia, albo przeciągają się pod nimi, gdy ustawione zostają w poziomie.


Wykonują je na ogół parami, w czym widzieć można nawiązujący się pomiędzy nimi dialog, stanowiący hasło tegorocznego festiwalu. Albo jego szczątkową postać, choć niekiedy w relacjach tych dopatrzyć się można także cech konfliktu czy rywalizacji.

Tabula 2

Zespołowo natomiast wykonywane są gwałtowne gesty, przybierające formę zbiorowego paroksyzmu, ściśle jednak ustawionego. Wyłaniające się w ten sposób obrazy nie zastygają ani na moment, lecz ulegają nieustannym przekształceniom.

Tabula 3

Widowisko rządzi się raczej prawami formy muzycznej i własną logiką wewnętrzną, nie przybierając postaci fabularnej opowieści. Kto posiada tego rodzaju potrzebę odbioru sztuki może we własnej wyobraźni przydawać oglądanym obrazom i szerzej akcji znaczenia narracyjne, będące wszakże jedynie subiektywną projekcją własnych doświadczeń i skojarzeń. Frenetyczne natężenie przywołanych efektów następuje w brawurowo rozegranym finale, przybierającym jakby postać tanecznego stretta muzycznej fugi, kiedy poszczególne działania i składające się na nie ruchy ulegają przyśpieszeniu, a co za tym idzie zagęszczeniu.

                                                                                 Lesław Czapliński