opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




30 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-301.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

68 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Vivat Academia, vivant professores!”

Rozczarowało mnie natomiast wykonanie polichóralnego Magnificatu Mikołaja Zieleńskiego, arcydzieła polskiej muzyki przełomu renesansu i baroku. Zabrakło mi wyrazistszego dialogu pomiędzy trzema chórami, obok Akademii Muzycznej wystąpiły także zespoły Papieskiej Akademii Teologicznej oraz Katedry Wawelskiej. Zbyt różniły się one barwowo, choć, to prawda,  kompozytor w każdym z nich inaczej zestawia głosy, tak że wspomniany efekt nie wywierał takiego wrażenia jakie zamierzył autor.

Akademia,Krakow 3 

W przeciwieństwie do obecnej praktyki wykonawczej, były to składy zwielokrotnione, co akurat mi nie przeszkadzało, mając wciąż w uszach podobne rozwiązanie sprzed lat Stanisława Gałońskiego z chórem filharmonicznym, w którym współzawodnictwo pomiędzy trzema zespołami tętniło niezwykłym życiem. Nie do końca natomiast rozumiem, dlaczego w notce programowej Teresa Malecka przywołała opinię doktora honorowego krakowskiej uczelni – Benedykta XVI – że „Magnificat jest najgłębsza  interpretacją dziejów”, bo zaiste nie sądzę, by miał na myśli ujęcie muzyczne Zieleńskiego? Jak można zauważyć, program tak ułożono, aby przywołać przynależność do europejskiego dziedzictwa (pierwodruk Magnificatu ukazał się w Wenecji), a także uhonorować twórcę Konserwatorium oraz jednego z najlepiej znanych w świecie rektorów Akademii. Z prezentacji wypełniającej czas potrzebny na przemeblowanie estrady można się było przekonać o roli jaką odgrywały w działalności krakowskiej uczelni kobiety, już od lat pięćdziesiątych ubiegłego stulecia sprawujące urząd rektorski. A więc muzykolożka Stefania Łobaszewska, od której monografii Beethovena na ogół w Polsce wciąż rozpoczyna się poznawanie jego twórczości, w następnej dekadzie skrzypaczka Eugenia Umińska, w latach osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych kompozytorka Krystyna Moszumańska-Nazar, faktycznie kierująca nią już wcześniej w randze prorektorki za kadencji Krzysztofa Pendereckiego, który głównie użyczał swego nazwiska. Ostatnio funkcję tę sprawowała u progu tego wieku flecistka Barbara Świątek-Żelazna. Może zatem nie przypadkiem Akademia jest rodzaju żeńskiego? A żywotność uczelni uosabia jeden z jej najwybitniejszych pedagogów – profesor Mieczysław Tomaszewski, wieloletni dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego oraz inicjator studiów interdyscyplinarnych w Polsce (słynne spotkania w Baranowie), który mimo olimpijskiego wieku nie opuszcza żadnej z ważnych dla niej uroczystości.

                                                                                Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART