Przegląd nowości

Udany debiut płytowy Sollazzo Ensemble

Opublikowano: czwartek, 08, marzec 2018 07:31

Powstały w 2014 roku i kierowany przez fidelistkę Annę Danilevskaią Sollazzo Ensemble tworzą młodzi muzycy pasjonujący się muzyką średniowiecza i renesansu. Wszyscy studiowali na uczelniach posiadających wyspecjalizowane w tych estetykach departamenty, w Bazylei, Barcelonie czy Paryżu. Już po roku działalności zostali oni laureatami York Early Music International Young Artists Competition, (nagrody jury i publiczności) oraz Cambridge Early Music Prize.

CD Sollazo Ensemble

Występowali na festiwalach w Antwerpii, Brugii i Ratyzbonie, współpracowali z fundacjami Franceschini we Florencji i Cini w Wenecji oraz z Alamire Foundation w Nowym Jorku. Już w roku swego powstania zostali uznani za rewelację wspomagającego młode zespoły programu eeemerging, działającego w ramach Festiwalu w Ambronay i zostali zaproszeni na rezydencję w działającym w tym miasteczku prze cały rok Centre culturel de rencontre na okres 2018-2020.


Dzięki temu Sollazzo Ensemble mógł też teraz nagrać swoją pierwszą płytę, w ramach wydawanej przez Ambronay Editions serii poświęconej młodym zespołom. Ów krążek zatytułowany „Marzenia i wizje średniowiecza” jest przywołaniem rozmaitych prób utrwalenia za pomocą sztuki dźwięków wyimaginowanych podróży, fantazji, transów, koszmarów czy tytułowych marzeń i wizji ludzi z tamtej epoki. Istniały one - i istnieją nadal - w zbiorowej świadomości, pozwalając uciec od szarej i często trudnej rzeczywistości. Odrealnione i iluzoryczne podróże ludzkiej wyobraźni wpisują się przecież w naturę człowieka. Nagrane na rzeczonym krążku utwory, pochodzące z trzynastowiecznych Włoch i sięgające aż do początków piętnastego wieku we Francji, reprezentują różne style i ideały estetyczne. Były one nie tylko przekazywane z pokolenia na pokolenie, ale także krążyły po wielu regionach naszego kontynentu i już wówczas składały się na europejską kulturę muzyczną. Pięknie brzmi na przykład odwołująca się do boskiej wielkoduszności pieśń pochwalna Magdalena degna da laudare, która wyraziście kontrastuje z anonimowym utworem apokaliptycznym El cant de la Sibilla. Dwie intrygujące pozycje (Fumeux fume par fumée i Puisque je sui fumeux) przywołują tajemnicze towarzystwo „Palaczy” z końca czternastego wieku i prawdopodobnie nawiązują do halucynogennych efektów wywoływanych przez palone przez nich rośliny. Misterium śmierci jest tutaj symbolizowane zwracającym uwagę na pogrzebowe rytuały utworem Letania mortuorum discordans, obawę przed popadnięciem w zapomnienie: Memento mei, zaś o ostatniej podróży ludzkiej duszy opowiada madrygał Morte m’a sciolt, Amor. Warto także wsłuchać się w inny madrygał, La bella stella, przywołujący rozmarzenie prowadzonego przez jasną gwiazdę wędrowca, oraz w utwór Or sus, vous dormez trop, będący charakterystyczną dla twórczości średniowiecznej fantazją miłosną. Podkreślić należy, że wszyscy członkowie Solazzo Ensemble wykazują imponującą znajomość tajników reprezentowanych przez zawarte na płycie utwory estetyk. Ich interpretacje cechuje subtelnie dozowana ekspresja i teatralne udramatyzowanie, kiedy indziej zaś duchowe skupienie i swoisty mistycyzm. Niemalże każdy dźwięk jest tutaj artykułowany i modelowany z godną podziwu pieczołowitością, a kolejne frazy podlegają misternemu kształtowaniu. Co ważne artyści przywiązują dużą wagę do zespolenia tekstu z muzyką i uwypuklania istoty poszczególnych słów. To pierwsze nagranie płytowe znajdującego się na początku artystycznej drogi zespołu jest zatem doskonale wykorzystaną szansą promocyjną talentu wszystkich jego członków.

                                                                                      Leszek Bernat