GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (12)
Strona 1 z 12
Tannhäuser, między sacrum a profanum?
W Tannhäuserze wkracza Wagner po raz pierwszy, i pozostaje już do końca swojej twórczości, w bogaty świat germańskich podań, romantycznych legend i prastarych sag. Treść tej opery stanowi połączenie kilku znanych Wagnerowi legend i poematów o Tannhäuserze rycerzu – minnesängerze (który jest postacią autentyczną, żył w Austrii w latach 1205-1270), grocie Wenus oraz turnieju śpiewaków na Wartburgu.
Legenda mówi, że Tannhäuser chciał ujrzeć wielkie cuda i w tym celu udał się do wnętrza czarodziejskiej góry Wenus. Jednak po siedmiu latach próżnowania znudziły mu się miłosne uciechy, zatęsknił za zwykłym życiem i zielonymi polami Turyngii. Powrócił więc do świata zwykłych ludzi i starał się u papieża w Rzymie wybłagać przebaczenie za swoje grzechy. Niestety, papież odmówił mu łaski przebaczenia. Rozgoryczony Tannhäuser powrócił do Wenus, ale cud niebieski polegający na pokryciu się pielgrzymiej laski (którą otrzymał od papieża) świeżymi listkami był dowodem boskiego przebaczenia i łaski. – „Dlatego ani papieżowi, ani kardynałowi nie wolno nigdy potępiać grzesznika, bo ten choćby był nie wiem jak wielkim grzesznikiem może jeszcze dostąpić łaski Boga”. – tak kończy się ta średniowieczna legenda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |