Przegląd nowości

Subiektywny kalejdoskop pianistyki światowej – Vadym Kholodenko (47)

Opublikowano: środa, 07, marzec 2018 07:32

Rosyjska szkoła pianistyczna. Granie męskie, mocne, pełne temperamentu i wigoru. Sylwetka wyprostowana, pełna koncentracja. Pianista tryska energią niczym piorunami na prawo i lewo. Głęboko osadzone w klawiaturze fortepianu ręce, pełne panowanie nad instrumentem. Zdrowy i wysportowany.

Vadym Kholodenko 2

Tańczy palcami po klawiaturze fortepianu niczym baletmistrz u szczytu swoich predyspozycji. Dźwięk mocny lecz nie przesadzony, osadzony lecz nie ciężki, pełny i intensywny. Trafiający wprost do serc słuchaczy. Masywny dźwięk fortepianu przeplata się z tonem intymnym, wyrazistym i pełnym spokoju. Różnorodność barw i intensywność pełna indywidualnych odcieni. Przykuwa uwagę każdego. Cała paleta możliwości. Wolność i nieskrępowanie. A przy tym stuprocentowe opanowanie i panowanie nad instrumentem.


Widać i słychać kto tutaj rządzi, kto nadaje tempo, kto ma coś do powiedzenia. Jak lew, króluje nad wszystkim i panuje w stopniu doskonałym nad każdym niuansem wykonywanych utworów. Granica pomiędzy odtwórcą, a współtwórcą zatraca się już przy pierwszym dźwięku. Ba! Pianista wychodząc już na scenę okazuje jasno kto tutaj jest najważniejszy. Dla kogo przyszliśmy na koncert. Od pierwszego kroku nakreśla przebieg kolejnych dwóch godzin. Nie ma mowy o cichej i zalęknionej myszce. Przed nami pręży się w swojej sile pianista znający swoją wartość, ceniący przywództwo i nadawanie tonu wszystkim wokoło. Oczywiście nie możemy generalizować, gdyż każdy pianista jest inny, każdy inaczej rozumie i czuje muzykę, każdy w odmienny sposób dzieli się swoją miłością do muzyki.

Vadym Kholodenko 1

Są jednak pewne cechy wspólne dla pianistów rosyjskich. Są odczuwalne i widoczne już na pierwszy rzut oka ślady ogromnej rosyjskiej tradycji pianistycznej. Kroczą jakby przed pianistą. Nadają odpowiedni nastrój, powagę, skupienie. Przed koncertem wybitnego pianisty rosyjskiego, unosi się w powietrzu specyficzny duch tradycji szkoły rosyjskiej. Zawsze. Jest to znak rozpoznawczy większości pianistów rosyjskich. Jest to coś, czego nie można się nauczyć ani zdobyć post factum. Wielu wybitnych rosyjskich profesorów od lat uczy i wykłada na całym świecie. I tylko studenci z rosyjskim pochodzeniem, potrafią przejąć w pełni tego tajemniczego ducha rosyjskiej szkoły pianistycznej. Wiele spraw można się nauczyć, zrozumieć, skopiować. Nie sposób jednak przeszczepić tożsamości i tego 'czegoś' co wyróżnia pianistów z Rosji. Vadym Kholodenko jest idealnym przykładem pianisty o pewnym, pełnym i mocnym uderzeniu. Po pierwszym dźwięku wiadomo, że mamy do czynienia z rosyjską szkołą pianistyczną. Zawsze sięgający do sedna muzyki. Zawsze pochylony nad detalem, nawet najmniejszym niuansem. Zawsze głęboko szukający w sercu i umyśle tego wszystkiego, co kompozytor miał na myśli. I filtruje to wszystko przez swoje doświadczenia, swoje przemyślenia, swoje pomysły. Przez świat, przez przyrodę, przez kulturę i sztukę. Wyraźnie współtworzy muzykę którą gra, a nie tylko sprawnie wygrywa zapisane przed laty nuty. Vadym Kholodenko. Pianista, który zadziwi świat swoją sztuką jeszcze nie jeden raz. Mistrz, genialny reprezentant rosyjskiej szkoły pianistycznej.

                                                                     Szymon Kowalski, pianista