Przegląd nowości

Nowości DUX

Opublikowano: wtorek, 06, luty 2018 13:56

CD Ewa Izykowska

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego (1976) w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł (nie tylko polskiej) muzyki XX w. Przedstawiamy Państwu nagranie live tego niezwykłego dzieła zrealizowane w sali koncertowej Filharmonii Poznańskiej 4 lutego 1995 roku. To fenomenalna kreacja artystyczna, będącego wówczas u progu swej światowej kariery dyrygenta, Andrzeja Boreyko oraz Ewy Iżykowskiej - jednej z najbardziej interesujących i wszechstronnych polskich śpiewaczek.


 CD Krzysztof Ksiazek

Recital chopinowski Krzysztofa Książka, jednego z najciekawszych uczestników XVII Międzynarodowego Konkursu im. Fryderyka Chopina w Warszawie, laureata dwu pozaregulaminowych nagród, półfinalisty, ulubieńca publiczności, zachwycającego barwą dźwięku, kantyleną i mistrzowskim stopniowaniem chopinowskich emocji... Muzyka jest logiczna, ale bez uczuć nie ma muzyki. Myślę, że większość twórców nie uważa swoich dzieł za skończone i że jak postawili dwie kreski w ostatnim takcie utworu, to wcale go to nie kończy, tylko dopiero zaczyna. Nagrany w doskonałej akustyce Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach recital jest prezentacją niepospolitych możliwości młodego pianisty.


CD Piotr Przedbora

Gra na gitarze jest dla Piotra Przedbory życiową pasją; z powodzeniem wykonuje repertuar muzyczny od klasycyzmu po współczesność. Jest laureatem ponad 20 konkursów rangi międzynarodowej i ogólnopolskiej, w tym 19 pierwszych miejsc i 3 Grand Prix. 
Druga płyta tego młodego artysty to recital złożony w głównej mierze, z najwybitniejszych transkrypcji lub opracowań gitarowych, uworów z klasycznego repertuaru. Specjalne miejsce zajmuje tu, niejako podwójna (via bachowski klawesyn), transkrypcja koncertu skrzypcowego Vivaldiego, a także, kończące nagranie, opracowanie Sewilli z Suity hiszpańskiej Albéniza, będące oczywistym nawiązaniem do źródeł muzyki tego kompozytora.


CD Andrzej Nikodemowicz

Zmarły w 2017 roku, lwowsko-lubelski kompozytor Andrzej Nikodemowicz, od 1980 roku – po emigracji z rodzinnego Lwowa – stał się jedną z centralnych postaci życia muzycznego Lublina, jako wykładowca tutejszych uczelni oraz kompozytor i animator życia muzycznego. W roku 1989 został Prezesem nowo założonego Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, który m.in. zainicjował i współorganizował wieloletni cykl koncertów poświęconych twórczości kompozytorów lubelskich – AKORD. W ramach cyklu odbyło się wiele prawykonań utworów symfonicznych, kameralnych, solowych, chóralnych i elektronicznych.Pomysł nagrania niniejszej płyty zrodził się podczas recitalu fortepianowego  Michała Drewnowskiego, poświęconego jubileuszowi profesora Nikodemowicza, w ramach cyklu AKORD XV. Materiał zawarty na płycie jest rozszerzoną wersją wykonanych wówczas kompozycji, związanych z osobą Andrzeja Nikodemowicza.


CD Henty Purcell

Twórczość  wirginalistów angielskich  (wirginał to mniejsza odmiana klawesynu) z przełomu XVI i XVII stulecia była inspiracją  francuskiego stylu klawesynowego, który po kilkudziesięciu latach, już jako muzyka francuska, powrócił na Wyspy. W takiej dojrzałej formie został zaadoptowany przez najwybitniejszego kompozytora urodzonego w Anglii.  Henry Purcell, świadom źródeł tej muzyki, wzbogacił ją kolejnymi nawiązaniami do rodzimych tradycji muzycznych i własną oryginalną techniką kompozytorską.Nadzwyczaj staranne interpretacje ośmiu suit klawesynowych Purcella, dokonane przez Ewę Rzetecką-Niewiadomską, przekonująco potwierdzają kunszt i estetyczną wartość tych, pełnych uroku i stylistycznych smaczków, kompozycji,  które jednak z powodów pozamuzycznych, znalazły się na marginesie głównego nurtu dziejów muzyki.


 CD Feliks Nowowiejski

Duża część twórczości Feliksa Nowowiejskiego, zwłaszcza większe dzieła, pozostała w rękopisach i wkrótce po śmierci kompozytora (1946) uległa zapomnieniu, jakby zakodowaniu w niepamięci. Ten stan rzeczy utrzymywał się aż do ostatnich lat, kiedy to część polskiego środowiska muzycznego zaczęła dostrzegać dotkliwe luki w wiedzy o twórczości naszych kompozytorów. Również zespół Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna  ma swój bardzo poważny udział w  odkodowaniu muzyki Feliksa Nowowiejskiego. Świadectwem tego jest niniejsza płyta, która gromadzi utwory symfoniczne twórcy Roty, wykonywane dotąd rzadko i prawie nieobecne w fonografii. Są to nadzwyczaj ciekawe, wybrane dzieła symfoniczne, skomponowane z niebywałym rozmachem, pełne inwencji melodycznej, patetycznych kulminacji i głębokiej romantycznej estetyki.


 CD Justyna Gabzdyl

Ballady Chopina nie stanowią zamkniętego cyklu, powstawały w różnym czasie i okolicznościach, nie znaleziono także zaleceń kompozytora, by wykonywać je razem. A jednak wysłuchanie ich po kolei to ogromne przeżycie – historia o życiu twórcy, opowiedziana jego najintymniejszym muzycznym językiem, odbijająca całe bogactwo i doświadczenie krótkiego, lecz niezwykle owocnego życia. Żadna kompozycja Chopina nie przewyższa jego ballad ani mistrzostwem formy, ani pięknością poezji. Uznawany za najwybitniejszego po Chopinie polskiego kompozytora, Karol Szymanowski, Metopami i niewiele późniejszymi Maskami, otwierał nowy okres swej twórczości, nieodwołalnie odchodząc od stylistyki neoromantycznej ku własnemu niepowtarzalnemu językowi muzycznemu, zanurzonemu, zarówno w uniwersalnych europejskich korzeniach kulturowych, jak i w polskich idiomach muzycznych.Na dwupłytowy album Justyny Gabzdyl, rezydującej w Kanadzie polskiej pianistki, składa się bardzo subiektywny ale i niezwykle trafny, syntetyczny wybór z tego, co w polskiej muzyce fortepianowej najciekawsze i może najbardziej charakterystyczne.