GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Dialogi karmelitanek” w Opéra Grand Avignon
Strona 4 z 6
Po pierwsze duże uznanie wzbudza inscenizacja przygotowana przez reżysera Alain Timára, który ze względu na warunki pracy, ale przecież także z powodu charakteru samego dzieła, buduje minimalistyczną, wręcz ascetyczną wizję dzieła Poulenca. Przestrzeń sceniczną wyznaczają tu trzy ściany, pełniące jednocześnie funkcję ekranów, na których wyświetlane są subtelne i doskonale współgrające z treścią i klimatem opery projekcje wideo Quentina Bonami.
Wystarczy na przykład wspomnieć o widoku dwóch dotykających się rąk podczas spotkania w klasztorze Blanche de la Force z przybyłym się z nią pożegnać przed wyjazdem za granicę bratem. Kiedy pod koniec rozmowy owe ręce coraz bardziej się od siebie oddalają rozumiemy, że trudne losy tego kochającego się rodzeństwa zostają już na zawsze rozłączone, a ich wspólne wspomnienia z dzieciństwa będą od tej chwili należały już tylko do bezpowrotnie minionej przeszłości.
Z kolei napierający na wrota klasztoru i żądny krwi tłum, a także przybycie Komisarzy oznajmiających karmelitankom eksmisję i zwiastujących ich nieuchronnie się zbliżającą męczeńską śmierć, są tutaj przywołane za pomocą mnożących się w nieskończoność i coraz bardziej się agresywnie poruszających dłoni. Trudną do przecenienia rolę odgrywa prowadzona z wyczuciem przez Richarda Rozenbauma reżyseria świetlna, zmieniająca natężenie i kolory, bezbłędnie dopasowana do poszczególnych sytuacji i tworząca sugestywne klimaty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |