opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Turandot 23-556.jpg
  • La Fenice 613-46.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-102.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Mozart w WOK 329-240.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

80 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Wszystko o Donizettim (17)

Niestety, i tym razem również nie pomogli znakomici wykonawcy – Katia Ricciarelli w partii Marii i Leo Nucci jako Corrido oraz Alberto Cupido w partii Enrico. Przełomu nie było, a sukces niewielki. Opera do 1982 roku miała w sumie dwadzieścia przedstawień. W tym pięciokrotnie prezentowały ją zespoły La Fenice podczas gościnnych występów w Niemczech w 1982 roku. A jednak prapremierowa klęska w Wenecji nie okazała się czynnikiem, który sprawił, że opera szybko zniknęła z afisza i o niej zapomniano. Co dziwniejsze nie tylko nie zniknęła, ale zaczęła odnosić sukcesy na innych włoskich scenach i to bez żadnej ze strony Donizettiego rewizji partytury.

Maria di Rudenz CD

Już w marcu 1838 roku, a więc ledwie niespełna trzy miesiące po fatalnej weneckiej prapremierze, Marię de Rudenz wystawiono z sukcesem w Teatro della Pergola we Florencji. W lipcu pojawiła się w Livorno, a w październiku 1839 ponownie we Florencji. W lutym 1840 wystawiono ją w Veronie, a maju w Ankonie. Wszystkie te przedstawienia łączy nazwisko Giuseppiny Strepponi, znakomitej wykonawczyni partii tytułowej, która kilka lat później zostanie drugą żoną Giuseppe Verdiego. Prawdziwy wysyp premier przeżyła Maria de Rudenz w latach 1841-44 kiedy wystawiła ją większość włoskich teatrów operowych z Rzymem, Turynem, Mediolanem i Ferrarą na czele. Pierwszym teatrem zagranicznym, który operę pokazał był Teatro de la Cruz w Madrycie, premiera 24 kwietnia 1841 roku, drugim, Teatro Sao Carlo w Lizbonie – 27 luty 1842. Jeszcze w tym samym roku Marię de Rudenz wystawiono na Malcie, później w Barcelonie, Wiedniu, Buenos Aires. Popularność tego dzieła trwała, jak w przypadku większości oper Donizettiego, do 1870 roku, po którym już szybko o niej zapomniano. Przypomniano sobie o niej dopiero w 1974 roku w Londynie, gdzie zaprezentowano jej koncertową wersję. Kolejne realizacje przygotowano w Paryżu (1981), Dreźnie, Wiesbaden (1982), Genewie (2001) oraz to wyżej wspomniane w Wenecji. Jak dotychczas żaden z polskich teatrów operowych nie wystawił tej opery. Muzycznie nie posuwa się Donizetti w Marii de Rudenz ani jeden krok do przodu. Pozostaje na dawno sprawdzonych pozycjach prymatu wokalnego nad pozostałymi składowymi całej opery. Liczy się przede wszystkim inwencja melodyczna, ale i tej brakuje wyrazistości. To zresztą chyba jedyna opera, w której główna bohaterka trzykrotnie umiera.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART