opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




10 grudzień 2018       


Wydarzenia

  • La Fenice 613-46.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-113.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-167.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-141.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Dlaczego „Korona królów” ma złą prasę?

Zwykle na początku emisji nowe produkcje serialowe przyjmowane są z rezerwą, nieufnością, a najczęściej krytycyzmem związanym z obsadą aktorską. O jakości serialu w głównej mierze decydują występujący w nim artyści. Dopiero po nich w grę wchodzi tematyka, dialogi, reżyseria, kostiumy, zdjęcia, scenografia i oprawa muzyczna.

Zastanawiam się, dlaczego Korona królów ma złą prasę. Swą fabułą wypełnia przecież dotkliwą lukę w prezentowaniu kart z naszej narodowej przeszłości. Zwłaszcza Średniowiecza, w którym ukształtowały się zręby polskiej państwowości, narodowa mentalność oraz pierwsze sukcesy i klęski, za panowania potężnej, często skłóconej i agresywnej, ale znaczącej w ówczesnej Europie dynastii Piastów.

Odtwarzanie jej dziejów na ekranie filmowym lub telewizyjnym jest o tyle trudne, że mediawalne postacie bohaterów odbiegają daleko od współczesnych pojęć i wyobrażeń o wyglądzie, reagowaniu, sposobie myślenia, a zwłaszcza używania języka nie mającego wiele wspólnego ze współczesną nowomową. Toteż dialogi nie są silną stroną tego serialu. Dotyczy to zarówno prowadzenia rozmów, jak i używania słów i zwrotów nie do pomyślenia, bo po prostu nie istniejących w Średniowieczu.

Innym poważnym kłopotem jest reżyseria, zwłaszcza scen biesiadnych i ceremoniału dworskiego. Bohaterowie zachowują się i przemawiają jak na zebraniach partyjnych, a przecież w XIV wieku nie było jeszcze PZPR-u, ani PiS-u. O wiele lepiej prezentują się kostiumy na tle przyciasnawych wnętrz, tu i ówdzie wprawdzie gustownie zaaranżowanych. Nie pomaga w tym wszystkim skąpa wiedza historyczna o naszej dalekiej przeszłości. Ale w serialu dość swobodnie traktującym fakty, zdarzenia i zachowania postaci, trzeba było rozwinąć fantazję scenograficzną w kierunku przepychu, a nie ubóstwa.

Królowa – matka w pierwszych odcinkach nosi na głowie koronę we wszystkich sytuacjach, co sugeruje, że nie zdejmuje jej nawet w sypialni i toalecie. Halina Łabonarska w tej roli to kreacja wybitna, trafnie oddająca rolę Jadwigi, żony Władysława Łokietka i matki królewicza Kazimierza w przełomowym okresie jego koronacji. Telewidzowie będą zapewne zestawiać jej postać z królową Boną, zagraną ongiś przez Aleksandrę Śląską. Starsi teatromani mogą nawet snuć porównania z legendarnymi już postaciami monarchiń stworzonymi ongiś przez Ninę Andrycz. Jako średniowieczna królowa polska Halina Łabonarska z porównań tych wychodzi zwycięsko, zachowując swe indywidualne cechy aktorskiego rzemiosła.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART