opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




15 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-42.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-113.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4367.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-137.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Papiez 131-89.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

36 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Zdziwienia boskiego Mozarta

Podobnie jemu przeznaczona na małżonkę Marta Boberska. Bardzo dobrze wokalnie i osobowościowo zaprezentowała się w roli sprytnej Marceliny Justyna Stępień, niezły jak zawsze był Leszek Świdziński w roli Basilia i Don Curzia. Wspaniałą energią komiczną emanował Antonio – Bogdan Śliwa, a przedziwną metamorfozę fizyczną przebył zgarbiony Bartolo – Sławomir Jurczak – na szczęście dobrze dysponowany głosowo. Najwyższą jakość wokalną i aktorską przynieśli ze sobą Robert Gierlach jako Hrabia i jego małżonka Hrabina w realizacji Anny Wierzbickiej. Podziwialiśmy też najmłodsze talenty wokalne Polskiej Opery Królewskiej – Julittę Mirosławską jako Cherubina (może zbyt twardego w pełnych ciepłego uczucia dwóch ariach) oraz Anastazję Marusiak jako ponętną, ale jeszcze niezbyt doświadczoną Barbarinę. Orkiestra z trudem mieszcząca się w wąziutkim kanale orkiestrowym (kotły musiały nawet emigrować na balkon) dzielnie spisywała się pod batutą Rubena Silvy.

Wszystko byłoby dobrze, gdyby nie pomysły inscenizacyjne reżysera Ryszarda Peryta, który poczuł się również scenografem. Wyświetlane na wielkim ekranie obrazy XVIII-wiecznego malarza Williama Hogartha z cyklu Marriage a la mode czyli modne małżeństwo, wprowadzały estetyczny bałagan do obmyślonej przez Mozarta opery buffa. Były to obrazy delikatnie elektronicznie animowane, co pewnie miało nieco ożywić wnętrze sceny. W audycji radiowej na antenie „Dwójki" reżyser powiedział parę słów o koncepcji, w której z beztroskiej komedii wychodzi dramat, nawet ze złowrogim „kontrapunktem śmierci". Szkoda, że na próbach nie było kompozytora, który jak wiemy zmarł dosyć młodo, bo choć Ryszard Peryt zwykle uchodził za zwolennika bardzo tradycyjnych realizacji dzieł Mozarta – świadczyły o tym choćby bardzo wierne epoce kostiumy Marleny Skoneczko – to jednak tutaj jego twórcza wyobraźnia dokonała dziwnego salta. Będzie miał więcej okazji do eksperymentowania w stylu Mariusza Trelińskiego w zapowiadanym już na lato Don Giovannim. Natomiast w Weselu dziwna wydawała się np. czarna, jak dla wdowy, suknia Hrabiny, trudno też zrozumieć dlaczego na czarno był zaaranżowany także jej buduar. Zaś u Hrabiego wszystko na biało. Jeśli chodziłoby o ocenę moralną, powinno być odwrotnie. W trzecim akcie obrazy zastąpił monstrualny Księżyc wyłaniający się z chmur, by w finale pojawiła się scena z upiornej uczty w trakcie wyborów do brytyjskiego parlamentu (1755), która wyraźnie kłóciła się z Mozartowskim happy endem. Zresztą – co ma piernik do wiatraka? Polska Opera Królewska swą premierą w ostatnim dniu starego roku dodała nam tematów do dyskusji.

                                                                       Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART