opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




16 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-234.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-348.jpg
  • Manru 669-236.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4575.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-219.jpg
  • Papiez 131-130.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

45 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Sopran doskonały

Oto co napisano o tym utworze w programie koncertu: 
(...) z powodów finansowych premierę odwołano  i dzieło pozostało nieukończone. Było to ostatnie spotkanie kompozytora z gatunkiem operowym, a właściwie prawie ostatnie. Podczas drugiej wizyty w Londynie, w roku 1795, napisał bowiem dla włoskiej śpiewaczki Brigidy Banti scenę dramatyczną Berenice, che fai, wykorzystując ekspresyjny tekst z  tragedii Antigono Pietra Metastasia (muzykę do niej skomponował m.in. Gluck), Berenika opłakuje w nim (domniemaną) samobójczą śmierć ukochanego Demetria. Brigida Banti należała do najwyżej cenionych śpiewaczek swej epoki i była  wówczas u szczytu sławy, choć jej wykonanie Scena di Berenice nie wzbudziło  entuzjazmu krytyków. Być może wynikało to z niedyspozycji śpiewaczki lub  co bardziej prawdopodobne  pewnej konfuzji z powodu zadziwiających  modulacji użytych przez Haydna. Banti, wedle współczesnych relacji, nigdy nie opanowała czytania nut, uczyła się swoich partii ze słuchu na pamięć i  zapewne nie nawykła do dzieł o tak wyszukanej harmonii. W Berenice, che fai  Haydn pokazuje ogromne mistrzostwo w umuzycznianiu włoskiego tekstu, także  partia orkiestrowa opracowana jest doskonale i nieszablonowo ; wypada tedy  żałować, że okoliczności nie pozwoliły mu w późnym okresie zmierzyć się z  godnym jego talentu librettem. Wypada też cieszyć się, że podczas koncertu  Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus w postać targanej wielkimi emocjami  Bereniki wcieli się jedna z najznakomitszych śpiewaczek, Olga Pasiecznik, uwielbiana przez  publiczność za wiele niezapomnianych ról operowych, oratoryjnych i cudowne  kreacje repertuaru pieśniowego. (…)

W istocie w wykonaniu sceny Berenice nie mogło być mowy o żadnej konfuzji. Artystka pokazała natomiast ogromny temperament, śpiewała i interpretowała tekst całym ciałem, jak na operowej scenie. Pokonywała wymyślone przez kompozytora skoki z łatwością i swobodą, a towarzysząca jej młodzieżowa orkiestra po batutą Gabriela Chmury stanowiła godne dopełnienie. Warto powiedzieć, że znakomity dyrygent, Gabriel Chmura także  „użył” swego głosu, co n ie jest u niego zbyt częste. Zwrócił uwagę publiczności na pewien pomysł muzyczny Józefa Haydna, użyty w jednej z jego Symfonii z cyklu  Pory dnia, będący w istocie rodzajem żartu. Dziś, z uwagi na dosyć marną edukację muzyczną owo zabawne zestawienie dźwięków mogłoby przejść niezauważone i dlatego uwaga kapelmistrza przed koncertem była ze wszech miar potrzebna.

                                                                                          Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART