GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościCzy cierpicie Państwo na klaustrofobię?
Strona 1 z 5
Niegdyś opery dyskontowały popularność powieści i sztuk teatralnych, czerpiąc z nich wątki fabularne do swych librett. Później podobnie postępował film, wykorzystując je w swoich scenariuszach. Od pewnego czasu role jakby się odwracają.
Filmowe fabuły dają początek powstającym na ich podstawie opowiadaniom i dramatom (np. „Układ” Elii Kazana, „Opętanie” Luchino Viscontiego, „Życiorys” Krzysztofa Kieślowskiego, utwory Woody Allena), a w operach „ogląda się” filmy poprzez nakładanie odniesień do nich na pierwotną akcję (rozegranie przez Michała Znanieckiego w Operze Krakowskiej „Don Giovanniego” Mozarta w scenerii i kostiumach z „Osiem i pół” Felliniego czy „Tamerlana” Haendla oglądanego w inscenizacji Davide’a Livermore’a w mediolańskiej La Scali w realiach „Doktora Żywego” Davida Leana). Na podstawie scenariusza do niedoszłego filmu Andrzeja Tarkowskiego „Hoffmanniana” powstała opera Hanny Kulenty. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |