opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien w Warszawie 810-1.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Muza Fryderyka tańczy ze świniami

Ona to głównie mówi „własnym tekstem”, ale otwiera też koperty (a fe!) z listami, które Chopin pisał do innych osób, i bez cienia wstydu dzieli się ich zawartością. 

Mogłoby to jej ujść płazem, gdyby owe listy trafiły do niej po śmierci wielkiego kompozytora, ale on jest w zasadzie ciągle na scenie i pogrywa na fortepianie. Kwestia tajemnicy korespondencji – oczywiście w przypadku „Listów Chopina” potraktujmy ją z przymrużeniem oka – nie psuje jednak wymowy spektaklu. Towarzyszy on kochankom na różnych etapach ich znajomości, pokazuje początkową fascynację – gdy George Sand nazywa Fryderyka aniołem, również tytuł spektaklu Chopin – Chip, Chop, Chipette oddaje pieszczotliwy charakter kontaktów francuskiej pisarki z muzykiem. Widzimy jednak Muzę Chopina jak skarży się na kaprysy przyjaciela, jak dzielnie próbuje łagodzić jego utarczki z otoczeniem i postępy śmiertelnej choroby, ale nie ukrywa kosztów tych starań, jak wreszcie dochodzi do rozstania i George Sand pozornie cieszy się „odzyskaną wolnością”. W tym procesie zbliżania i rozchodzenia się dróg życiowych obojga kochanków ujawnia się nieprzeciętny talent aktorski Natalii Rzeźniak-Pospieszalskiej, bo już po kilku minutach skłonni jesteśmy uwierzyć, że osoba mówiąca do nas to prawdziwa George Sand, kobieta znająca swoją wartość, wrażliwa, silna i odważna. Zaczyna rozmowę z publicznością ubrana w męski garnitur ale później zakłada bardziej damskie kreacje – tutaj zwróćmy uwagę na kostiumy Elżbiety Terlikowskiej – potrafi nas zaczarować swoją czułością dla zwierząt i dzieci, ale po chwili rzuca ostre słowa pod adresem swej córki. Jest, jak to w monodramach, wciąż aktywna na scenie i nawet tworzy zabawny pantomimiczno-taneczny epizod z ogromnymi fantomami świń (scenografia Katarzyny Mazurek). To jest odniesienie do morskiej podróży z Majorki do Francji na statku przewożącym trzodę chlewną.

Na scenie towarzyszy Natalii jej autentyczny mąż Łukasz Pospieszalski, członek muzycznego klanu Pospieszalskich, tegoroczny absolwent klasy fortepianu we wrocławskiej Akademii Muzycznej. W jego wykonaniu słyszymy recital złożony z fragmentów utworów Chopina, m.in. Sonaty b-moll, Scherza h-moll, Nokturnów, Mazurków, są urywki Poloneza, Preludium, wszystko ułożone z grubsza w jakiejś korelacji z nastrojem monologu aktorki. Choć produkcje pianisty nie zyskałyby prawdopodobnie uznania jury dopuszczającego do Konkursu Chopinowskiego, otrzymujemy sporą dawkę wartościowej muzyki, co w teatrze nie jest niestety regułą. Spektakl uzyskał zresztą patronat Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina zaś niewielki fortepian do występu wypożyczyła firma YAMAHA.

                                                                          Joanna Tumiłowicz


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART