opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




24 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Mozart w WOK 440-40.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

60 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Ten się śmieje, kto się śmieje ostatni

To powiedzenie dobrze oddaje nastrój finału Warszawskiej Jesieni, która zakończyła się na wesoło, bez zwyczajowych koturnów i powagi, z pogrzebaniem archetypicznych zachowań poprawnego melomana. Piotr Tabakiernik zawarł w swoim utworze na wielką orkiestrę Symphonic Piece prócz wiedzy zdobytej podczas studiów na szacownej Alma Mater – dziś Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina – także doświadczenia teatralne, od wielu lat praktykowane z dużym powodzeniem. Oczywiście każdy koncert też jest rodzajem przedstawienia, które jednak ma więcej z sakralnego rytuału niż swobodnej improwizacji.

Tabakiernik 1

Tutaj jednak, poza osobami odpowiednio przygotowanymi nikt nie spodziewał się konkluzji. W przerwie koncertu, co prawda pojawiły się karteczki wielkości biletu wizytowego, gdzie po polsku i angielsku napisano: „oprzyj się o ścianę i obserwuj ludzi, bierzesz udział w wykonaniu Symphonic Piece”, ale to nie musiało oznaczać radosnego happeningu. Sam utwór Piotra Tabakiernika zaczął się głośnym, „perkusyjnym” przewracaniem kartek w nutach przez cały skład orkiestry Filharmonii Narodowej kierowanej przez Jacka Kaspszyka, a zakończył się darciem tych, najpewniej niezadrukowanych kartek i obrzucaniem się przy ogólnej wrzawie i kilku stadionowych gwizdkach będących w posiadaniu kolegów kompozytora. Wszystkie te efekty dźwiękowe można byłoby zakwalifikować do gatunku sonoryzmu. Były również od czasu do czasu grupowe, jakby stadionowe okrzyki muzyków, niestety nie dość wyraźne, by móc się doszukać sensu. Przypominało to nieudaną część spektaklu wg. Wyzwolenia Wyspiańskiego (reż. Krzysztof Garbaczewski) oglądanego podczas Warszawskich Spotkań Teatralnych, gdzie miano skandować hasła pojawiające się na różnych mityngach i demonstracjach w Polsce.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART