GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościMuzułmańskie porachunki w La Scali
Strona 6 z 7
Mimo że od waszyngtońskiego występu Domingo w tej partii upłynęło dziewięć lat, scena śmierci w jego interpretacji nadal wywiera niesłabnące wrażenie, stanowiąc miarę kunsztu najwyższej próby. Artysta w celu oddania dramatyzmu sytuacji dobiera różne barwy dźwięku, wprowadza pauzy, różnicuje tempo, śpiew łączy z melodeklamacją, powodując, że wzruszenie bierze górę nad wszelkimi innymi afektami.
I na tym mogłoby się zakończyć zwłaszcza wykonanie sceniczne, albowiem jak w przypadku mozartowskiego Don Giovanniego lieta fine, czyli szczęśliwe zakończenie, niczym deus, a raczej imperator ex machina, zdaje się sztucznym reliktem, wynikającym z obyczajów panujących w czasach powstania utworu. Obecnie powszechną praktyką zarówno w teatrach dramatycznych, jak i operowych, jest nakładanie na akcję pierwowzoru innej opowieści, często inspirowanej przez film. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |