opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Manru 669-108.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-224.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-100.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-106.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-107.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-25.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

62 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W starym Krakowie nie tylko muzyka dawna

Z okazji pięćsetlecia Reformacji w krakowskim kościele luterańskim św. Marcina Octava Ensemble wystąpił z przekrojowym programem obejmującym ten okres czasowy, ale wykraczającym poza muzykę liturgiczną związaną z tą denominacją. Pojawiły się bowiem także raczej obce ewangelickiej pobożności hymny maryjne polskich kompozytorów, z których jeden – Grzegorz Gerwazy Gorczycki – był nawet pastorem, tyle że katolickim i to w czasach kontrreformacji, kiedy o ekumenizmie nikt jeszcze nawet nie śmiał myśleć, a na co zwrócił mi uwagę pan Andrzej Daniluk. Za to odznaczające się wyszukaną polifonią. To także maryjny Magnificat Arvo Pärta, a więc twórcy o skomplikowanej sytuacji konfesyjnej – protestanta z formacji, prawosławnego z późniejszego wyboru.

Muzyka w Krakowie 8

Po bachowskim motecie Komm Jesu komm BWV 229 Michał Białko wykonał na pozytywie intawolację Mikołaja z Radomia Date siceram mœrentibus. Szczególnym pięknem odznaczał się przeznaczony wyłącznie na głosy męskie motet Hear the voice and prayer Thomasa Tallisa. Z kolei bardzo interesującą kompozycją okazała się Alleluja współczesnego kompozytora amerykańskiego Erica Whitacre’a, w której zgodnie z protestancką praktyką cantus firmus powierzony został głosowi sopranowemu. Octava Ensemble, jak sama nazwa wskazuje, złożony jest z ośmiu śpiewaków, a więc z podwojeniem każdego głosu. Kameralny skład pozwala tym lepiej śledzić wielogłosową strukturę wykonywanych utworów, a to za sprawą uzyskanej w ten sposób przejrzystości fakturalnej. Z kolei ekspresyjna barwność głosów, zwłaszcza w odniesieniu do przykładów klasycznego chorału protestanckiego, kłóci się nieco z zakładaną przezeń surowością brzmienia, mającego nie odciągać wiernych od samego przekazu ewangelijnego. Prowadzący ten zespół Zygmunt Magiera, śpiewający zarazem pierwszym tenorem, w materiale niektórych kompozycji znalazł okazję do zaprezentowania nieznanych dotąd szerszej publiczności walorów głosowych, zakrojonych nieomal na operową miarę. Jak przystało na imprezę o długiej i ustalonej renomie, „Muzyka w starym Krakowie” posiada wyzbyte prowincjonalizmu światowe znamiona, przejawiające się między innymi na całkowitej nieobecności bizantyjskich ceremonii otwarcia i zamknięcia, czy poprzedzania koncertów jakimikolwiek słowami wstępnymi. Żal mi jedynie, że z nazwy znikły tradycyjne wersje romańskie, a więc francuska i włoska, a obok polskiej ostała się jedynie angielska. Czyżby signum temporis?

                                                               Lesław Czapliński


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART