opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-194.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-108.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-285.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Papiez 131-123.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

76 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W starym Krakowie nie tylko muzyka dawna

Dopiero kadencja mogła wywrzeć większe wrażenie. W następującym Andante cantabile skrzypaczka i orkiestra jakby się rozeszli, grając dwie odrębne partie. W jej ujęciu nabierała ona coraz bardziej medytacyjno-modlitewnego zabarwienia, wprowadzając odbiorcę w stan zasłuchania. Niestety, finałowi znowu zabrakło pewnego zapamiętania i powiewu wschodniej szorstkości. W tej sytuacji lepiej obroniła się interpretacja Koncertu skrzypcowego e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna. Początkowo, co prawda, skrzypaczce nie ułatwiała zadania akustyka kościoła św. Katarzyny, gdzie odbywał się koncert, sprawiając, że dźwiękowi jej instrumentu nie dostawało wyrównanego brzmienia, przybierającego ostre zabarwienie i cechy glissandowej artykulacji, a frazy sprawiały niekiedy wrażenie jakby zerwanych.

Muzyka w Krakowie 6

Artystce udało się zapanować nad tym dopiero w kadencji, ale już Andante dosłownie wyśpiewała, a w finałowym Allegro molto vivace jej gra nabrała znacznej finezji, odwołując się do subtelnych odcieni dynamicznych. Stosunkowo obronnym dźwiękiem z konfrontacji z akustyką tego miejsca wyszedł Beethoven. Już wykonana na początek Uwertura do baletu „Twory Prometeusza” op. 43, mimo panującego pogłosu, odznaczała się pożądanym dla muzyki klasycystycznej żywym pulsem, jedynie może zachwianiu ulegały relacje pomiędzy planami dźwiękowymi smyczków i jakby nieco „ślizgającym się” brzmieniem sekcji dętej. Z II Symfonii D-dur op. 36 w wykonaniu Sinfonietty Cracovii pod dyrekcją ormiańskiego kapelmistrza Armena Tigraniana szczególnie pięknie zabrzmiało Larghetto, w którym dyrygent z wyjątkową precyzją zarysował i kształtował kolejne myśli muzyczne, oczywiście nie w sensie programowym, ale wewnętrznej architektoniki, przezwyciężając jednocześnie poczucie upływu czasu, a co za tym idzie pozwalając zatopić się w kontemplacji. Dobór tego dzieła być może nie był przypadkowy, albowiem w Scherzo pojawia się zwrot melodyczny korespondujący ze wspomnianym motywem alla turca z zagranego wcześniej V Koncertu skrzypcowego Mozarta. Orkiestra Kameralna Polskiego Radia w Poznaniu „Amadeus” to niewątpliwie najlepsza obecnie formacja smyczkowa w Polsce. Swój koncert w synagodze postępowej „Tempel” poznańscy muzycy rozpoczęli od utworu swego „umiłowanego przez Boga” patrona – Divertimenta F-dur KV 138 Wolfganga Bogumiła Mozarta. Flet to najbardziej wokalny spośród instrumentów dętych. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART