opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-311.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 68-88.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 454-239.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-74.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-228.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

52 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

W starym Krakowie nie tylko muzyka dawna

Ponadto zabrzmiała jeszcze jego Serenada notturna D-dur KV 239 z grupą koncertującą, złożoną z nietypowego kwartetu smyczkowego: dwojga skrzypiec, altówki i kontrabasu. W pierwszych dwóch częściach przebieg muzyczny polega na przeciwstawieniu zwartego zespołu solistów jako całości pozostałej części smyczków, dopiero w rondzie poszczególni muzycy na moment zyskują głos w krótkich ustępach przeznaczonych wyłącznie na ich instrument. Na głównego protagonistę tego koncertu wyrósł jednak Antonio Salieri, rzekomy rywal Wolfganga Amadeusa, rzeczywisty zaś nauczyciel Franza Xavera. Przede wszystkim wysłuchaliśmy jego Koncert podwójny C-dur na flet, obój i orkiestrę. Obydwa koncertujące instrumenty tworzą raczej zgodne duo, albowiem w przeważającej mierze ich głosy prowadzone są równolegle, często unisono, na krótko tylko odzyskując samodzielność, co w większej mierze odnosi się do fletu niż oboju.

Muzyka w Krakowie 4

W partiach solowych wystąpili Andrij Karpiak i Andrij Huk. Program dopełniła jego Symfonia D-dur „Wenecka”, dość konwencjonalna jednak, niewykraczająca poza umiejętne stosowanie obowiązujących wówczas reguł tej formy, co wynika być może z faktu, że powstała w oparciu o wcześniejszy materiał tematyczny z uwertur do oper: Szkoła zazdrośników oraz Nieoczekiwany wyjazdDo muzycznych przyjaciół zaliczyć też należy Elżbietę Stefańską, która w tym roku wystąpiła w Teatrze im. Słowackiego wespół ze swoimi uczennicami: Mariko Kato, Anną Huszczo i Joanną Solecką w koncertach na dwa, trzy i cztery klawesyny. Było to wykonanie hybrydowe, albowiem konfrontujące współczesne instrumenty zespołu akompaniującego z kopiami historycznych klawesynów, tyle że sztucznie nagłośnionych. Kiedyś to było powszechną praktyką, odkąd zrezygnowano ze współczesnych klawesynów „pancernych” o donośnym dźwięku, skonstruowanych dla Wandy Landowskiej. Mimo to w otwierającym wieczór Koncercie podwójnym c-moll BWV 1060 ich dźwięk był nikły, ginąc pośród partii orkiestrowej. Może, gdyby zrezygnowano z opuszczonej kurtyny Siemiradzkiego, część masy dźwiękowej wchłaniana byłaby przez scenę i kulisy, dzięki czemu wyeksponowane zostałyby solistki: Anna Huszczo i Joanna Solecka. Aliści, kiedy do drugiego Koncertu podwójnego C-dur BWV 1061 zasiadły Elżbieta Stefańska i Mariko Kato, były o wiele lepiej słyszalne.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART