GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości41. Innsbrucker Festwochen der Alten Musik
Strona 3 z 9
W Innsbrucku pojawiał się też słynny belgijski dyrygent i zarazem wybitny kontratenor René Jacobs, który w latach 1991-1997 był odpowiedzialny za politykę programową festiwalu, a w latach 1997-2009 pełnił funkcję jego dyrektora artystycznego. W roku 2010 zastąpił go na tym stanowisku włoski dyrygent Alessandro De Marchi, który dodatkowo zainicjował „Cesti Singing Competition”, niezwykle ważny dla promowania młodych talentów konkurs wokalny. Tegoroczne wydanie omawianego przedsięwzięcia, rozgrywające się praktycznie na przestrzeni całego miesiąca sierpnia, było poświęcone Monteverdiemu z okazji czterysta pięćdziesiątej rocznicy jego urodzin (1567).
Przebiegało ono pod hasłem „O Love, she said” – to pierwsze słowa ze słynnego „Lamento delle Ninfa” z VIII Księgi Madrygałów tego wielkiego kompozytora włoskiego. Trzeba zresztą przypomnieć, że od czasu, kiedy w 1977 roku stojący na czele Monteverdi Choir John Eliot Gardiner zaprezentował w Innsbrucku swoją wizję Madrygałów, dzieła mistrza z Cremony były obecne niemalże na każdej odsłonie festiwalu. Pierwszą sceniczną realizacją opery barokowej zaproponowaną na tej manifestacji była Koronacja Poppei, poprowadzona przez dyrygenta Alana Curtisa. W roku 1993 trzysta pięćdziesiątą rocznicę śmierci kompozytora uczczono tutaj wykonaniem Powrotu Ulissesa do ojczyzny pod dyrekcją René Jacobsa. To przy tej właśnie okazji Alessandro de Marchi zadebiutował na Innsbrucker Festwochen der Alten Musik grając na klawesynie z orkiestrą Concerto Vocale. Nawet wówczas nie podejrzewał, że obecnie poprowadzi to samo dzieło już jako dyrektor artystyczny całego przedsięwzięcia. Jako się rzekło muzyka Monteverdiego zdominowała program tegorocznej edycji festiwalu. Rinaldo Alessandrini i jego zespół Concerto Italiano wykonali Vespro della Beata Vergine, zaś austriacka lutnistka Christina Pluhar z ansamblem L’Arpeggiata zainaugurowała programem „Teatro d’Amore” cykl koncertów „Ambras Castle Concerts”. Oprócz muzyki bohatera omawianej manifestacji rozbrzmiewały także utwory innych kompozytorów, często przywołujące postacie słynnych kobiet. Najstarsze utwory poświęcone kultowi maryjnemu interpretował zespół Mala Punica w programie zatytułowanym „Jubila Faventina”. Swoistym kontrapunktem do nich były pieśni reprezentujące religię islamską (program „Alba Maryam”), które z kolei wykonywała muzułmańska śpiewaczka Yasemin Sannino z towarzyszeniem zespołu Musica Antiqua Latina. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |