opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




14 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  • La Fenice 612-28.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-281.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-237.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-96.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-55.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-19.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • La Fenice 613-37.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

32 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

40 Międzynarodowe Dni Muzyki Karola Szymanowskiego bliskie ideału

Nazarij Pylatiuk wzniósł się na szczyty wirtuozerii skrzypcowej, prezentując Chaconnę z Partity BWV 1004 Bacha w ciekawym opracowaniu na skrzypce i fortepian F. Mendelssohna, Taniec czarownic Niccoló Paganiniego i Paganinianę Natana Milsteina. Artyści przepięknie oddali nastrój Nokturnu poprzedzającego ognistą Tarantelę Karola Szymanowskiego. Artystyczna ekwilibrystyka została wspaniale zrównoważona przez stylowe wykonanie Sonaty Vivaldiego oraz szerokie kantyleny Karpackiej Rapsodii ukraińskiego kompozytora Myrosława Skoryka. Rozentuzjazmowana publiczność obdarzyła wykonawców szalonymi brawami - były bisy z Kujawiakiem Wieniawskiego, oryginalnym Medi Tango Piazolli oraz Melodią Skoryka. To był wspaniały wieczór…. I przestał padać deszcz!

Następnego dnia wystąpił z recitalem fortepianowym Andrzej Wierciński – student Wojciecha Świtały w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Młody pianista swoją grą wprawił słuchaczy w zdumienie, podobnie jak kilka dni wcześniej jego o rok młodszy kolega Jakub Kuszlik. Te występy młodych pozwalają ze spokojem patrzeć w przyszłość polskiej pianistyki. Andrzej Wierciński rozpoczął swój występ od Sonaty Es-dur op. 7 Beethovena i dwóch Etiud z op. 4 Karola Szymanowskiego. Grał znakomicie, zwłaszcza piekielnie trudne kompozycje Franciszka Liszta, które wypełniły drugą część recitalu. XII Rapsodia oraz Sonata Dantejska wywarły na odbiorcach ogromne wrażenie. Najeżone technicznymi fajerwerkami, zagrane zostały z temperamentem i pełnym panowaniem nad wszelkimi wirtuozowskimi pułapkami. Na bis, jak przystało na laureata I nagrody na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w 2015 roku, zagrał ku zadowoleniu słuchaczy dwa piękne Mazurki kompozytora z op. 17 i 24.

Festiwal przebiegał bez niemiłych niespodzianek, jeśli nie liczyć niewypału z planowanym (29 07) spotkaniem z najmłodszymi w Teatrze Rozrywki RZT Szymaszkowa na koncercie p.t. Opowieść o Wujciu Karolu. Nie znalazło ono spodziewanego odzewu u rodziców, zabrakło więc dzieci i spotkanie trzeba było odwołać. A szkoda! W przeszłości kilka koncertów dla dzieci w „Atmie” poświęconych naszemu kompozytorowi  cieszyły się znacznym powodzeniem młodych słuchaczy.

Koncert w „Atmie” następnego dnia raz jeszcze potwierdził wysoką jakość tegorocznych Dni. Wystąpiła w nim mezzosopranistka z Warszawy Anna Radziejewska z recitalem pieśni. Na fortepianie towarzyszył jej wytrawny pianista-kameralista Mariusz Rutkowski. Na program koncertu złożyły się dwa wspaniałe cykle Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Szymanowskiego. Była to dobra okazja, by w poprzedzającej koncert prelekcji wspomnieć o związkach Paderewskiego z Zakopanem. Datują się one od 1883 roku. Wtedy to za namową Tytusa Chałubińskiego Paderewski przyjechał tu po raz pierwszy i w oparciu o zebrane przez siebie na Podhalu melodie zaczął wtedy komponować Album Tatrzańskie na fortepian na 4 ręce, w którym wykorzystał fragmenty nut podhalańskich, grywanych przez Bartusia Obrochtę. W tymże roku koncertował w zakopiańskim Dworcu Tatrzańskim i w „Adasiówce”, prezentując m.in. pierwsze fragmenty Album Tatrzańskiego (ukończonego rok później). W 1884 roku grał w Zakopanem wspólnie ze skrzypkiem Władysławem Górskim, a także solo w Dworcu Tatrzańskim, oraz na otwarciu willi Heleny Modrzejewskiej – „Modrzejowa”.  Opublikowane w 1903 roku pieśni francuskiego poety utrzymane w stylu wskazującym w swym bogactwie rozwiązań wyraźnie na bliskość francuskiej szkoły pieśniarskiej z początków XX wieku. Wykonane przez Annę Radziejewską z ogromną finezją, popartą sugestywną partią fortepianową wywarły na słuchaczach duże wrażenie.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART