opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • La Scala w Poznaniu 155-126.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-78.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Mozart w WOK 329-185.jpg
  • Papiez 131-192.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4630.jpg
  • Manru 669-222.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

64 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Do Piekła z mapą

Multikino już po raz drugi zapraszało na projekcję filmu w reżyserii Ralpha Loopa. Pretekstem były wykonane przez słynnego malarza Renesansu Sandro Botticellego ilustracje do Boskiej Komedii Dantego, ale obraz wyświetlany w cyklu Wystawa na ekranie okazał się czymś dużo więcej niż prezentacją wspaniałego dzieła na kanwie opowieści biograficznej. Był to pasjonujący fresk opowiadający o życiu w XV-wiecznej Florencji, o mentalności ludzkiej, o strachu przed Piekłem i dążeniu do dobra. Jest wreszcie opowieść o warsztacie artysty. Głównym rekwizytem w filmie Botticelli Inferno jest kolorowa Mapa Piekieł, trochę dziwna w kontekście wcześniejszego dorobku artysty znanego z pięknych obrazów pełnych życia i estetycznego wyrafinowania jak Wiosna czy Narodziny Wenus.

 Botticelli 3

Okazuje się jednak, że od 1490 roku następuje zmiana w jego twórczości, a jest to data wystąpienia dominikanina Savonaroli wtedy to Florencję męczyły niepokoje społeczne i polityczne. Botticelli w dużym stopniu uległ wpływowi tych moralizatorskich kazań i ówczesnych wydarzeń, które powodowały poważne wewnętrzne rozterki. Reżyser przewrotnie zestawia domniemane emocje ludzi tamtej epoki, którzy jeszcze tkwili głęboko w kanonach średniowiecznego rozumienia religijnych dogmatów, ze współczesnymi turystami odwiedzającymi zabytki Florencji i błądzącymi wieczorem po mieście. Pyta ich o osobiste wyobrażenia Piekła i stosunek do Wieczności. Rezultat jest zaskakujący – np. jedna z młodych turystek, a może tylko żądna wrażeń cruizerka mówi całkiem serio, że chciałaby się do tego Piekła dostać, bo tam jest z pewnością dużo ciekawiej niż w Niebie. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że renesansowa Florencja, to nie współczesne miasto, że życie było tam ciężkie, niebezpieczne, pełne przemocy i okrucieństwa, ludzi dziesiątkowały epidemie, panował smród i brud. Ktoś nawet sugeruje, że Botticelli rysując sceny z Piekła po prostu oddawał to, co widzi obok siebie, bo w wyobrażeniu współczesnego człowieka musiało to być prawdziwe Inferno. Nic bardziej błędnego. Tamto życie było dla ówczesnych mieszkańców czymś zupełnie normalnym. Zapewne wielu oceniało je jako szczęśliwe. Zaprezentować tamtejszym odbiorcom poezji Dantego wizualizację Piekła było więc zadaniem o wiele trudniejszym niż dziś.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART