GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Pasja św. Mateusza” w Théâtre des Champs-Elysées
Strona 1 z 2
Z okazji Wielkiego Tygodnia słynny belgijski zespół Collegium Vocale Gent pod dyrekcją swego założyciela Philippe’a Herreweghe’a wyruszył na europejskie tournée, na którego trasie znalazł się także paryski Théâtre des Champs-Elysées. Program wypełniła Pasja według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, arcydzieło będące porywającym dialogiem na temat wiary. W trakcie jego tworzenia kantor z Lipska nie uległ panującym wówczas tendencjom wpisywania gatunku pasji w styl muzyki świeckiej i nadawania mu operowego charakteru, zadbał także o oddzielenie tekstu biblijnego od tekstu oratoryjnego, dostarczonego mu przez poetę Picarda.
W ten sposób trzy lata po pierwszym wykonaniu emanującej bardziej intymną atmosferą Pasji według św. Jana, opisującej cierpienia Chrystusa oraz oczekiwanie wiernego ludu, Bach postanowił rozszerzyć wymiary nowego dzieła, zmieniając też jego perspektywę i przestrzeń. Dlatego w Pasji według św. Mateusza znacznie rozbudował zespól wykonawczy, który składa się z aż dwóch chórów, dwóch obsad solistów, dwóch orkiestr oraz dwóch par organów. Jej dramatyczny dyskurs opiera się na dialogu pomiędzy Chrystusem i wiernymi, zespalając historię pasyjną z nabożnym współczuciem. Problem wykonawczy polega tutaj na tym, że wielu dyrygentów daje się ponieść oszałamiającej wielkości dzieła, jego rozmachowi i monumentalizmowi, co często doprowadza do nadmiernej teatralizacji tej pozycji i zatracania subtelnego przecież w gruncie rzeczy przekazu. Philippe Heerweghe jest jednak za bardzo doświadczonym kapelmistrzem, jak mało kto znającym najskrytsze tajniki muzyki Bacha i dogłębnie ją rozumiejącym, żeby wpaść w taką pozbawiającą to dzieło najważniejszego sensu pułapkę. Dzięki temu pod jego wrażliwą, skupioną i niemalże introwertyczną dyrekcją Pasja w żadnym momencie nie grzeszyła nadmiarem ekspresji, przesadą czy zupełnie tu niewłaściwą egzaltacją. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |