opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




20 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-425.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-100.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-318.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-116.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-38.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-149.jpg
  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4683.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4152.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4691.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

58 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Pasja św. Mateusza” w Théâtre des Champs-Elysées

Z okazji Wielkiego Tygodnia słynny belgijski zespół Collegium Vocale Gent pod dyrekcją swego założyciela Philippe’a Herreweghe’a wyruszył na europejskie tournée, na którego trasie znalazł się także paryski Théâtre des Champs-Elysées. Program wypełniła Pasja według św. Mateusza Jana Sebastiana Bacha, arcydzieło będące porywającym dialogiem na temat wiary. W trakcie jego tworzenia kantor z Lipska nie uległ panującym wówczas tendencjom wpisywania gatunku pasji w styl muzyki świeckiej i nadawania mu operowego charakteru, zadbał także o oddzielenie tekstu biblijnego od tekstu oratoryjnego, dostarczonego mu przez poetę Picarda.

Philippe Herreweghe 1

W ten sposób trzy lata po pierwszym wykonaniu emanującej bardziej intymną atmosferą Pasji według św. Jana, opisującej cierpienia Chrystusa oraz oczekiwanie wiernego ludu, Bach postanowił rozszerzyć wymiary nowego dzieła, zmieniając też jego perspektywę i przestrzeń. Dlatego w Pasji według św. Mateusza znacznie rozbudował zespól wykonawczy, który składa się z aż dwóch chórów, dwóch obsad solistów, dwóch orkiestr oraz dwóch par organów. Jej dramatyczny dyskurs opiera się na dialogu pomiędzy Chrystusem i wiernymi, zespalając historię pasyjną z nabożnym współczuciem. Problem wykonawczy polega tutaj na tym, że wielu dyrygentów daje się ponieść oszałamiającej wielkości dzieła, jego rozmachowi i monumentalizmowi, co często doprowadza do nadmiernej teatralizacji tej pozycji i zatracania subtelnego przecież w gruncie rzeczy przekazu. Philippe Heerweghe jest jednak za bardzo doświadczonym kapelmistrzem, jak mało kto znającym najskrytsze tajniki muzyki Bacha i dogłębnie ją rozumiejącym, żeby wpaść w taką pozbawiającą to dzieło najważniejszego sensu pułapkę. Dzięki temu pod jego wrażliwą, skupioną i niemalże introwertyczną dyrekcją Pasja w żadnym momencie nie grzeszyła nadmiarem ekspresji, przesadą czy zupełnie tu niewłaściwą egzaltacją.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART