opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




18 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 638-441.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-17.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-258.jpg
  • Turandot 952-426.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • La Fenice 68-303.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-4184.jpg
  • Pierscien w Warszawie 916-81.jpg
  • Pierscien w Warszawie 910-4619.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • La Fenice 612-91.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-36.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

54 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Uderzmy naprzód w posępne i górne, a następnie w radosne i lżejsze tony!

Dwa ostatnie dni Wielkiego Tygodnia na XIV Festiwalu „Misteria-Paschalia” ogniskowały się w kręgu  muzycznych opracowań Stabat MaterKoncert wielkopiątkowy rozpoczął się jedną z najstarszych wersji sekwencji Jacopone da Todi, zaintonowaną białymi głosami przez trzech śpiewaków z tyłu widowni. Ze względu na jej neapolitańskie redakcje pojawił się emblematyczny dla tego regionu taniec – tarantela – grany przez dołączających do śpiewaków muzyków Poème Harmonique, którzy wraz z nimi zeszli na estradę, przydając wydarzeniu pewnych znamion crossover. Zresztą tego rodzaju ludyczne rysy powrócą jeszcze na koniec tegorocznego festiwalu. Wokaliści z kolei zajęli tym razem miejsce na galerii, wykonując kolejne kompozycje do słów da Todi, między którymi w charakterze instrumentalnego intermedium pojawił się Koncert na kwartet f-moll nr 1 Francesca Durante.

Misteria-Paschalia 14

Głównym punktem programu było jednak Stabat Mater Giovanni Battisty Pergolesiego i właśnie w związku z nim nabrałem wątpliwości, czy Vincent Dumestre jest dramaturgiem zdolnym kształtować większe formy, sprawdzając się raczej w miniaturach, w których może skoncentrować się na cyzelowaniu detali. W tym przypadku były to dwa ustępy, którym artysta nadał bardziej wyszukany kształt agogiczny, a więc zróżnicowany w zakresie tempa. Głos Juliji Leżniewej wraz z natężeniem dynamicznym nabierał nieznośnego wibrata, odnoszącego się również do melizmatów, na co zwracałem już uwagę w związku z jej występami na festiwalu Opera rara na początku roku. Bez zarzutu natomiast zestrajał się w dynamice piano z altem Anthéi Pichanick, w której interpretacji wielką urodą odznaczała się rozbudowana wokaliza. Imponujące wrażenie pozostawiło też finałowe fugowane Amen, które, poprzez tę uczoną formę, przydało odpowiedniej powagi dniu upamiętniającemu ukrzyżowanie. W Wielką Sobotę, zgodnie już z tradycją, festiwal przeniósł się 101 metrów pod powierzchnię ziemi, do kaplicy św. Kingi w kopalni soli w Wieliczce. Po Sinfonii B-dur G 497 Luigiego Boccheriniego zabrzmiało kolejne opracowanie sekwencji Jacopone da Todi, tym razem dokonane przez tego kompozytora jako jego opus 61. To już świat pełnego elegancji i wdzięku stylu galant, zapowiadający klasycystyczną zasadę decorum, zgodnie z którą wszystko powinno pozostawać w granicach przyzwoitości i dobrego smaku, a więc skrajne emocje należy okiełznać i powściągnąć, nadając im bardziej stonowany wyraz. A zatem wobec tego utworu odnieść można określenie zastosowane zgoła wiek później przez Brahmsa wobec Legend Dvořáka, mówiącego o ich „rozkoszności”. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART