GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościWagnerowscy bohaterowie (9)
Strona 1 z 11
Wybujała wyobrażnia Senty „Przypominam sobie, że zanim zacząłem pracować nad Latającym Holendrem jako całością, naszkicowałem balladę Senty z II aktu. W utworze tym nieświadomie zasiałem ziarna tematów dla całej opery.” – napisał Wagner w Przesłaniu dla przyjaciół w 1851 roku. Również w tym manifeście napisał, że: „Od Holendra zaczęła się moją droga życiowa jako poety, droga na której pożegnałem się z dostawcami tekstów operowych.” Senta jest pierwszą z wagnerowskiej galerii kobiet ogarniętych bez reszty ideą „zbawczej miłości”, którą obdarza potępionego mężczyznę. Po niej pojawią się, Elżbieta w Tannhäuserze i Elza w Lohengrinie.
Ale przecież ta idea nie będzie obca, ani Brunhildzie w Walkirii, ani Kundry w Parsifalu. Warto zaznaczyć, że z wszystkich Wagnerowskich „zbawczych” postaci kobiecych Senta z Holendra jest najprostsza i najbardziej ludzka, a zarazem w pełni romantyczna i wzniosła. Jej emocje wykraczają daleko poza normalność i przenoszone są do porządku nadprzyrodzonego. W domu Dalanda: Summ und brumm, du gutes Rädchen (Szum i mrucz, kółko wirujące) – śpiewają pracujące przy kołowrotku dziewczęta. Tylko Senta nie bierze w tym udziału, jest młoda, pełna namiętności, zaręczona z Erykiem, którego nie kocha, tęskni za czymś nowym i nieznanym. Jej ucieczkę w świat fikcji stanowi czytana kolejny raz legenda o Holendrze tułaczu. Pragnienie romantycznych przeżyć opanowuje jej sny i wyobraźnię bez reszty sprawiając, że od dawna żyje w świecie iluzji i swojej własnej wyobraźni. Jej myśli nieustannie krążą wokół tajemniczego marynarza, którego portret wisi w domu Dalanda. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |