opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




5 maj 2024       


Wydarzenia

  • Pierscien we Wroclawiu 345-62.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-14.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4710.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Mozart w WOK 336-380.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-168.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-264.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Turandot 23-313.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-134.jpg
  • La Fenice 68-188.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-305.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-157.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Manru 669-136.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-43a.jpg
  • La Fenice 612-3.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

33 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

„Sprawa Makropulos” Janaczka w Opera Vlaanderen w Antwerpii

Ubrana w ciemny i obcisły strój sopranistka Rachel Harnisch w roli Emilii już od pierwszego pojawienia się na scenie poraża swym wzniecającym niepokój i osobliwie surrealistycznym wyglądem, wywołuje też podziw prowadzoną jakby w zapamiętaniu i celną w każdym geście grą aktorską oraz maestrią wokalną. Jej krótkie jasne włosy i czarne okulary nasuwają skojarzenia z wizerunkiem Davida Bowiego w kultowej piosence „China Girl”, a sposób poruszania się - z ujęciami z amerykańskiego serialu „Synowie Anarchii”, a nawet z ekscentryczną kreacją Noomie Rapace w filmowej trylogii „Millenium”. Towarzysząca protagonistce aura tajemniczości i niezwykłości potęguje się dodatkowo wówczas, kiedy po częściowym pozbyciu się ubrania odsłania ona pokrywające jej ciało kabalistyczne tatuaże (czyż jej ojciec nie był słynnym alchemikiem?).

Sprawa Makropulosa 4

Kornél Mundruczó pokazuje Emilię zawieszoną na delikatnej granicy pomiędzy życiem i śmiercią, słaniającą się pod wpływem zasłabnięć i nagłych ataków konwulsji, które zwalcza wstrzykiwaniem sobie w żyły narkotycznych substancji, przezornie gromadzonych w ogromnej, zalanej zimno-niebieskim światłem lodówce. Największe stężenie emocji ma jednak miejsce w akcie trzecim. Kiedy bowiem rozebrana niemalże do naga, ogolona na łyso i wyglądająca żałośnie jak rozpadający się na witrynie sklepowej manekin Emilia zbliża się nieuchronnie do nadchodzącej nareszcie po setkach lat śmierci, następuje nagła przemiana wewnętrzna udręczonej bohaterki, która dopiero w tym momencie odnajduje pełnię wolności i utracone od tak dawna człowieczeństwo. Zmęczona ziemską wędrówką zstępuje powoli do symbolizowanego za sprawą frapujących efektów wizualnych, a usytuowanego za kuchenną ścianą grobu, podczas gdy wszystkie meble z salonu Jaroslava Prusa szybują jakby w stanie nieważkości do góry. W tej poruszającej scenie finałowej Rachel Harnisch dominuje nad pozostałymi solistami nabierającym coraz więcej blasku śpiewem, zdradzającym odnalezioną pewność siebie spojrzeniem oraz szlachetną i dumną postawą. To najmocniejszy pod względem dramaturgicznym obraz rzeczonej realizacji i zwieńczenie zjawiskowej kreacji szwajcarskiej artystki. 


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART