W 2002 roku wrocławski klarnecista i dyrygent, Jan Jakub Bokun, zainicjował CLARIMANIĘ – festiwal klarnetowy, którego formuła obejmowała koncerty, lekcje mistrzowskie, wykłady, prezentacje multimedialne, spotkania z artystami oraz wystawy instrumentów i akcesoriów muzycznych. W zaskakująco szybkim tempie regionalne wydarzenie, jakim początkowo była CLARIMANIA, ewoluowało w stronę prestiżowego, międzynarodowego festiwalu poświęconego instrumentom dętym drewnianym. Przez kilka kwietniowych dni Wrocław gromadzi zarówno najwybitniejszych światowych dęcistów, jak i młodych adeptów sztuki muzycznej, prezentujących melomanom bogaty, choć zazwyczaj mało znany szerszej publiczności repertuar.
Umiłowanie kameralistyki, a także idea ożywiania zapomnianych arcydzieł muzyki kameralnej i orkiestrowej oraz odkrywania nowych jakości w znanych, a przez to spowszedniałych kompozycjach skłoniły Bokuna do zapoczątkowania w 2013 roku kolejnego projektu: Odkrywamy zapomniane arcydzieła-(Re)discovering forgotten masterpieces. Do jego realizacji artysta powołał do życia orkiestrę Inter>CAMERATA złożoną z młodych, ale doświadczonych już solistów, kameralistów i muzyków orkiestrowych. Jesienią 2014 roku ukazała się płyta podsumowująca projektowe działania. Jej dominantę stanowiły wybrane pieśni Karłowicza i Sonety miłosne Bairda w interpretacji Marcina Bronikowskiego. Muzyczny obraz różnorodnego, choć w jednakowym stopniu pozwalającego na wyeksponowanie szerokiej gamy możliwości wykonawczych, brzmieniowych i ekspresyjno-kolorystycznych repertuaru orkiestry kameralnej dopełniły utwory Czajkowskiego, Pucciniego, Zeljenki, Gąsieńca i Álvareza.
Niniejszy album, którego premiera odbędzie się we wrześniu - (Re)discovering woodwind masterpieces - łączy oba przedsięwzięcia. Materiał został zarejestrowany podczas pierwszego, wieczornego koncertu Międzynarodowego Festiwalu Klarnetowego CLARIMANIA 2016, zatytułowanego Wieczór gwiazd, inaugurującego cykl Inter>CAMERATA w Europejskiej Stolicy Kultury Wrocław 2016. Zabrzmiały wówczas: Serenada d–moll op. 44 na instrumenty dęte, wiolonczelę i kontrabas Antonina Dvořaka, Koncert Es–dur op. 109 na saksofon i orkiestrę smyczkową Aleksandra Głazunowa oraz Sinfonia concertante KV 297b na obój, klarnet, fagot, róg i orkiestrę Wolfganga Amadeusza Mozarta. Trzy arcydzieła, w których następuje genialne zespolenie elementu brzmieniowego i formalnego, napisane dla mistrzowskich wykonawców, odznaczające się szczególną wrażliwością na wyeksponowanie indywidualności każdego z instrumentów, wydobycie jego specyfiki, przy jednoczesnym uwypukleniu możliwości współpracy...
(Emil Dudkiewicz - fragment tekstu do bookletu płyty)
(Re)discovering woodwind masterpieces JBRecords 020-2
Paweł Gusnar – alto saxophone
Jan Souček – oboe
Jan Mach – clarinet
Václav Vonášek – bassoon
Kateřina Javůrková – french horn
Inter>CAMERATA Chamber Orchestra
Jan Jakub Bokun – conductor
Antonin Dvořak (1841-1904)
Serenade op. 44 for winds, cello and double bass (1878)
1. Moderato quasi marcia
2. Menuetto. Tempo di minuetto
3. Andante con moto
4. Finale. Allegro molto
Alexander Glazunov (1865-1936)
5. Concerto for saxophone and strings in E flat major op. 109 (1934)
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Sinfonia concertante KV 297b for oboe, clarinet, horn, bassoon and orchestra (1778)
6. Allegro
7. Adagio
8. Andante con variazioni