GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPremiera „Strasznego dworu” w Operze Bałtyckiej w Gdańsku
Strona 1 z 6
Generalnie nie wierzę w sens tak zwanego uwspółcześniania arcydzieł operowych poprzez inscenizacje nie mające wiele wspólnego z zamiarami głównego twórcy, czyli kompozytora, który wcześniej, przed napisaniem muzyki, wybrał sobie temat i librecistę.
Prowadzi to do licznych absurdów, których nieraz bywałem świadkiem. „Juliusz Cezar” Haendla pokazany jako konflikt izraelsko-palestyński z tytułowym bohaterem przebranym za Mosze Dajana (jedno oko zasłonięte czarną opaską) i Ptolomeuszem w arafatce z kałasznikowem w ręku oraz słuchawkami w uszach, podrygującym w rytm dość skocznej zaiste muzyki, nie był jeszcze szczytem nonsensu, pomimo że obaj śpiewali kontratenorami, a jakże. Były to już bowiem lata 80-te w Theatre de la Monnaie w Brukseli i z modą na tzw. „współczesne” inscenizacje zapanowała równolegle moda na stylowo barokowe wykonania muzyczne, więc z braku kastratów męczyli siebie i słuchaczy kontratenorzy. Potem bywało gorzej. Pamiętam „Don Carlosa” Verdiego w pewnym teatrze niemieckim, którego inscenizator umyślił sobie pokazać dzieło jako współczesną tragedię rodzinną w typie telenoweli. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |