Przegląd nowości

Muzyka filmowa pod batutą Marzeny Diakun

Opublikowano: poniedziałek, 23, listopad 2015 13:12

Każdego roku francuskie radio publiczne France Musique organizuje wraz z SACEM (odpowiednik polskiego ZAIKS-u) koncert muzyki filmowej, podczas którego ogłasza zwyciężcę międzynarodowego konkursu dotyczącego właśnie tego specyficznego gatunku muzyki. Owa prestiżowa nagroda, Prix France Musique – SACEM, przyznawana jest za najlepszą muzykę do filmu powstałego na przestrzeni poprzedniego roku (wszystkie estetyki są traktowane równorzędnie), a laureat otrzymuje od France Musique zamówienie na nowy utwór na orkiestrę, który jest wykonywany w następnym roku przez Orchestre Philharmonique de Radio France. Podczas poprzednich  edycji konkursu nagrodzeni zostali (i otrzymali zamówienia) następujący twórcy: Alberto Iglesias („Wierny ogrodnik” Fernando Meirellesa), Franco Piersanti („Kajman” Nanniego Morettiego), Gabriel Yared („Rozstania i powroty” Anthony’ego Minghella), Leo Sujatovich („Telepolis” Estabana Sapira), Carlo Crivelli („Vincere” Marco Bellochio), Bruno Callais („Au fond des bois” Benoît Jacquota), Paweł Mykietyn („Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego) i Marc Marder („Brakujące zdjęcie” Rithy Pahna).

 Marzena Diakun 1

W tym roku spośród dwunastu kandydatów jury wybrało Tunezyjczyka Amine’a Bouhafę, który zdobył główną nagrodę za muzykę do filmu „Timbuktu” Abderrahmane’a Sissako (wyróżnioną już w zeszłym roku muzycznym Césarem na Festiwalu w Cannes). Wspomniana Prix France Musique – SACEM została Bouhafejowi uroczyście wręczona 13 listopada podczas poświęconego muzyce filmowej koncertu Orchestre Philharmonique de Radio France, prowadzonego przez wyjątkowo uzdolnioną polską dyrygentkę młodego pokolenia Marzenę Diakun, która od września bieżącego roku jest asystentką szefa muzycznego tej znanej formacji, fińskiego kapelmistrza Mikko Francka.


W programie koncertu, zatytułowanego „Złoty wiek kompozytorów hollywoodzkich” znalazły się utwory Miklósa Rózsa (znanego ze współpracy z Billy Wilderem, Vincente Minellim, Fritzem Langiem czy Georgem Cukorem), Franza Waxmana (laureata dwóch Oscarów za „Bulwar Zachodzącego Słońca” Billy Wildera i „Miejsce pod słońcem” George’a Stevensa), Bernarda Hermanna (autora muzyki do filmów Alfreda Hitchcocka w latach 1955–1966, a także ścieżki dźwiękowej do filmu „Taxi Driver” Martina Scorsese) i Ericha Wolfganga Korngolda (kompozytora austriackiego, który w latach czterdziestych zaczął pisać muzykę filmową dla firmy Warner Bros). Najważniejszym punktem programu transmitowanego na żywo przez France Musique koncertu, przedstawianego przez dwóch dziennikarzy muzycznych Thierry’ego Jousse i Clément Rocheforta, była jednak kreacja utworu Pièces à conviction napisanego specjalnie na tę okazję przez Marca Mardera, czyli wymienionego już powyżej laureata zeszłorocznego konkursu.

Marzena Diakun 2 

W wykonaniach wszystkich wymienionych kompozycji Marzena Diakun wzbudzała podziw pewnością i swobodą techniczną oraz precyzją i czytelnością gestów, a także konsekwentnie realizowanymi koncepcjami i logicznym rozplanowaniem napięć i kulminacji. Te wszystkie walory w połączeniu z różnorodną paletą barw dźwiękowych i potoczystością pulsującej życiem narracji muzycznej świadczą o wysokiej próby rzemiośle dyrygenckim polskiej artystki, którą licznie zgromadzona publiczność nagrodziła gromkimi brawami.

                                                                              Leszek Bernat