GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościZ Agatą Zubel o „Pierrot lunaire”
Strona 2 z 3
Schönberg pisząc „Pierrota”, dawał wiele uwag, które ściśle narzucają artyście wykonanie tej partii. Czy Pani stara się do nich dostosować? Jak najbardziej staram się dostosować do tego, co jest napisane w partyturze. Jest to rzeczywiście bardzo ważny utwór w historii muzyki wokalnej, bowiem w nim po raz pierwszy na tak dużą skalę została zastosowana technika tzw. sprechgesangu - rodzaj mowy śpiewanej.
Podczas śpiewu, odwrotnie niż w mowie, zatrzymujemy samogłoski na pewnych, stałych wysokościach. Język mowy jest płynny i zmienny – glisandujemy samogłoski w górę lub w dół, aby uzyskać jego naturalną elastyczność. Tę drobną, ale jakże istotną różnicę, wykorzystał Schönberg w tym utworze. W partyturze są zaznaczone wysokości dźwięków, jest ścisły rytm. Pozwala to tak jakby zaczepić dźwięk i nie przytrzymując go na stałej wysokości modulować w podobny sposób, jak podczas mówienia. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |