GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościOszukać śmierć
Strona 5 z 9
Na pewno Salome… Tak, również Ariadna na Naxos, Eugeniusz Oniegin, Don Giovanni, a ostatnio Cosí fan tutte.
Jak odważny, nieskromny i kontrowersyjny Marek Weiss przedstawi wątek religijny i mroczną stronę kościoła, którą uosabia Scarpia? Dla mnie jest to głównie opowieść o odwiecznym podziale między mężczyzną a kobietą, który dotyczy odbioru i stosunku do śmierci. Kobieta zawsze broni życia, dziecka, kochanka, potem rodziców – tak czuje jej organizm, tak jest zaprogramowana. Mężczyzna igra ze śmiercią, jest wojownikiem, w jego hierarchii życie wyprzedzone jest często przez inne wartości: honor, ojczyznę czy rodzinę. Kobieta chce oszukać śmierć i często wierzy, że to się jej uda.
Kobiety są od początku fanatycznymi wyznawczyniami religii chrześcijańskiej, szczególnie rzymsko-katolickiej, w której jest połączenie nieśmiertelnego syna z nieśmiertelną w pewnym sensie matką. Jeżeli uwierzymy, że da się śmierć przebłagać, lub oszukać, to zrozumiemy Toskę, która uważa, że wystarczy coś podpisać, na coś się zgodzić i to pozwoli ocalić życie. Scarpia jest panem śmierci, jej urzędnikiem i dysponentem. Jak Himmler opanował do granic doskonałości wykorzystywanie śmierci do osiągania celu. To nie rzeźnik, ale pragmatyk, wręcz analityk i rzeczoznawca. Chciałem pokazać Scarpię w kontrze do wielu interpretacji, w których ten strażnik państwa kościelnego jest pokazywany jako lowelas, starzejący się erotoman – tak między innymi zapisała się ta postać dzięki wyrazistym kreacjom Ruggero Raimondiego. Mój Scarpia będzie inny, będzie człowiekiem straszliwym, będzie uosobieniem zła. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |