GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Eugeniusz Oniegin” w Opéra de Montpellier
Strona 1 z 5
Nowa inscenizacja Eugeniusza Oniegina Czajkowskiego w Montpellier jest kolejnym przykładem na to, iż uwspółcześnianie dzieł operowych może zostać uwieńczone sukcesem artystycznym tylko wówczas, kiedy spełnione zostaną podstawowe i niezbędne warunki. Przede wszystkim reżyser musi pozostawać w stanie nieprzerwanego „nasłuchu” warstwy muzycznej dzieła i budować swoją wizję właśnie w oparciu o ten specyficzny i niepowtarzalny język dźwięków. Albowiem wszelkie sprzeniewierzenie się zamysłowi kompozytora doprowadza nieuchronnie do totalnej porażki. Autor inscenizacji nie powinien też nigdy eksponować swoich osobistych obsesji, problemów i „odkrywczych” pomysłów, które nie pozostają w żadnym związku z treścią opery.
Wreszcie na całkowite potępienie zasługują wszelkie bardziej lub mniej szokujące prowokacje, dokonywane przeważnie w celu wywołania niezdrowej sensacji i tym samym zachęcenia widzów do przypuszczenia ataku na kasy biletowe. Przy okazji pomaga to zaistnieć w mediach, a to jeszcze nazbyt często przekłada się na otrzymywanie intratnych kontraktów. Powiedzmy jednak od razu, że młoda francuska reżyserka Marie-Eve Signeyrole, mająca w swoim dorobku między innymi sztuki teatralne i filmy, a także współpracę z wieloma reżyserami przy produkcjach operowych (na przykład Willy Decker, Peter Sellers, Laurent Pelly czy Krzysztof Warlikowski) unika wszystkich wymienionych grzechów i występków, prezentując inscenizację o szczegółowo przemyślanym wątku narracyjnym, inteligentnie zaplanowaną, atrakcyjną pod względem wizualnym (Signeyrole jest także autorką scenografii) i wypełnioną ciekawymi tropami interpretacyjnymi. Zamiast ulegać banalnym i schematycznym rozwiązaniom scenicznym, proponuje nam ona dotarcie do głębszych znaczeń opery Czajkowskiego i czyni je bardziej czytelnymi dla współczesnego pokolenia, którego zresztą liczni przedstawiciele wypełnili widownię Opery Montpellier. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |