GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościPo Konkursie im. Edmunda Kossowskiego
Strona 1 z 2
Uroczysta inauguracja X. Międzyuczelnianego Konkursu Wykonawstwa Polskiej Pieśni Artystycznej im. Edmunda Kossowskiego połączona była z koncertem laureatów poprzedniej edycji, Eweliny Siedleckiej — sopran, Piotra Halickiego — baryton oraz Urszuli Cuvellier — sopran, który występ pokazał już artystów dobrze ukształtowanych profesjonalnie. Rozstrzygnięcie obecnego konkursu nastąpiło 7 listopada 2012 roku w Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Przesłuchania odbywały się w dniach 5-6 listopada zaś produkcje młodych artystów oceniało znakomite jury złożone z najlepszych w kraju specjalistów- kierowników katedr wokalistyki niemal wszystkich polskich uczelni muzycznych - z Poznania, Katowic, Gdańska, Wrocławia, Warszawy, Łodzi, Krakowa, Bydgoszczy i Białegostoku. Pracom Jury przewodniczył dyrektor Konkursu, wybitny bas, prof. Włodzimierz Zalewski. 14 uczestników konkursu uhonorowano nagrodami specjalnymi, trzy osoby otrzymały wyróżnienia, przyznano też nagrody dla wyróżniających się pianistów-akompaniatorów. Nagrody główne otrzymali: I nagroda - Michał Dembiński, bas z UMFC Warszawa II nagroda - Paweł Konik, bas-baryton z AM w Katowicach III nagroda - Adriana Ferfecka, sopran z UMFC z Warszawy. Uroczysty Koncert Laureatów, w którym wystąpiło dziesięcioro młodych śpiewaków pokazał wysoki poziom wokalny uczestników, wciąż jeszcze uczących się, a także dogłębne zrozumienie istoty wykonawstwa pieśni artystycznej, które wymaga odpowiedniej kreacji aktorskiej i znakomitej interpretacji tekstu. U wszystkich wykonawców zauważało się świetną dykcję i dbałość graniczącą z pietyzmem w odniesieniu do każdego wypowiadanego słowa. Najpewniej wytężona praca pod okiem surowego pedagoga może ich wynieść na poziom mistrzowski. Osobnym, niezwykle twórczym i unikalnym elementem konkursu było wprowadzenie do repertuaru monodii, z reguły polskiej pieśni ludowej wykonywanej białym głosem bez akompaniamentu. To zadanie wymagało od śpiewaków szczególnej elastyczności i wrażliwości artystycznej, a także wyobraźni narracyjnej., bowiem w ludowych śpiewkach zwrotkowych bardzo łatwo można wpaść w schemat, za którym następuje nuda. Warto powiedzieć, że prof. Małgorzata Marczewska z UMFC ufundowała specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie monodii, a przypadła ona Karolinie Kuklińskiej z filii UMCF w Białymstoku. Ta sama wykonawczyni otrzymała również nagrodę specjalną za promocję artystycznej pieśni kaszubskiej. Spośród zdobywców głównych nagród wspaniałe wykonawstwo monodii – krakowskiej melodii „Wąż się wije po drzewinie”- zaprezentowała Adriana Ferfecka. Ludowa śpiewka o małżeńskiej doli i niedoli zabrzmiała dzięki niej szczególnie szlachetnie i wzruszająco. Mocny sopran Ferfeckiej doskonale pasował zarówno do stylizacji w pieśni Włodzimierza Malawskiego „Bociany”, jak też do klasycyzującej „Zamilcz, ach zamilcz już” Michała Kleofasa Ogińskiego. Śpiewaczka potrafiła zmieniać swój głos i interpretację dostosowując je do stylistyki utworu.
Ciekawy i ambitny repertuar zaprezentował zdobywca II nagrody Paweł Konik. Po oszczędnej w środkach pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego „Jakiś to dzwon grobowy” zaśpiewał humoreskę Stanisława Niewiadomskiego „Indele i Mendele” a zakończył postromantycznym hymnem Karola Szymanowskiego „Daleko został cały świat” wykazując się nie tylko wyrównanym brzmieniem głosu ale także umiejętnością wykreowania specyficznego nastroju zawartego w tekście Tetmajera. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |