opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




28 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Mistrz i Malgorzata 347-39.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-244.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-207.jpg
  • Papiez 131-169.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-8.jpg
  • Papiez 131-80.jpg
  • Manru 669-108.jpg
  • Mozart w WOK 336-220.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-325.jpg
  • Mozart w WOK 336-8.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-220.jpg
  • Mozart w WOK 336-202.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • La Fenice 612-29.jpg
  • Mozart w WOK 440-68.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-262.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-242.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Domingo w Zabrzu 272-252.jpg
  • La Fenice 612-117.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

91 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Marko Letonja nowym szefem Orchestre Philharmonique de Strasbourg

Pod koniec października miałem okazję uczestniczyć w koncercie prezentującym program złożony z dwóch dzieł, które łączy zabarwione melancholią piękno i świadomość ulotnej natury życia, miłości i sztuki. W pierwszej części Marko Letonja poprowadził dość rzadko umieszczane na afiszu Rendering Franza Schuberta/Luciano Berio, wykonane po raz pierwszy w całości w 1990 roku przez amsterdamski Concertgebouw pod batutą Riccardo Chailly’ego. Przypomnijmy, że chodzi tutaj o dzieło skomponowane przez Berio na podstawie szkiców Symfonii n°10 D-dur pozostawionych przez Schuberta w momencie jego śmierci. Zostały one zidentyfikowane dopiero w 1970 roku, a ich niezwykła i poruszająca wartość polega na tym, że są świadectwem ewolucji języka muzycznego Schuberta, interesującego się wówczas w sposób szczególny problemami kontrapunktu. Oczarowany tymi złożonymi i poruszającymi pięknem dźwiękowym szkicami Berio postanowił nie tyle zrekonstruować całe dzieło (co byłoby przedsięwzięciem pretensjonalnym i z góry skazanym na porażkę), co przywrócić je życiu według własnej wizji i wyobraźni.

Strasburg 2

Próbował on zatem w swojej pracy przywołać dźwiękowy koloryt minionej epoki, ale nie ukrywając w szkicach Schuberta spowodowanych upływem czasu uszczerbków czy braków, podobnie jak to zrobiono na przykład w przypadku odtwarzania fresków Giotta w Asyżu. Ogólnie rzecz ujmując Berio odwołuje się do tego samego składu orkiestry, co Schubert, ale używa dodatkowo nie istniejącej jeszcze w tamtych czasach czelesty, instrumentu służącego tutaj podkreśleniu etapów przejściowych pomiędzy oryginałem Schuberta i tym, co nowego wniósł Berio. Pomiędzy poszczególnymi szkicami Berio wprowadza rodzaj delikatnej materii muzycznej, za każdym razem innej i zmiennej, zawsze wykonywanej piano i jakby z daleka. To delikatne spoiwo muzyczne jest zawsze realizowane właśnie przez czelestę. Marko Letonja interpretuje to zaskakujace dzieło w wyjątkowym skupieniu i z niemalże zegarmistrzowską precyzją. Szczególnie w ostatniej części wydobywa porywającą gęstość polifoniczną i podkreśla wynikającą z pewnej dwuznaczności ekspresję: mamy bowiem wrażenie, że słuchamy muzyki Schuberta, nie zapominając przy tym, że została ona przecież napisana długi czas po jego śmierci. W ten sposób dokonuje się spotkanie pomiędzy przeszłością i czasami nam współczesnymi.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART