GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„Carmen” w Opéra de Marseille
Strona 1 z 5
Zredagowane przez Henri Meilhaca i Ludovica Halévy’ego - według noweli Prospera Mérimée - libretto Carmen, tak umiejętnie i prawdziwie ukazujące prawdę o ludzkich uczuciach, należy do najlepszych, jakie kiedykolwiek zostały napisane na potrzeby sceny lirycznej. Jeśli do tego dodamy tworzoną z potrzeby serca, pozbawioną wszelkiej sztuczności i zbędnej emfazy, a potrafiącą wyrazić głęboką naturę tragedii miłosnych, muzykę Bizeta otrzymamy operę, która już od momentu swojej kreacji (paryska Opéra Comique, 1875 rok) wzbudziła jednomyślny zachwyt publiczności i szerokiego środowiska muzycznego.
Wystarczy chociażby przytoczyć słowa Piotra Czajkowskiego, który oświadczył, że „mamy tu do czynienia z arcydziełem w pełnym znaczeniu tego słowa, to znaczy z jedną z tych rzadkich kreacji, które wyrażają wysiłki całej muzycznej epoki”. Jego zachwyt podzielał też Giacomo Puccini określając Carmen mianem „najdoskonalszej i najbardziej żarliwej opery, jaka ujrzała światło dzienne na przestrzeni ostatnich lat”. Od tamtej pory dzieło Georges’a Bizeta należy do jednej z najczęściej wystawianych pozycji operowych w teatrach całego świata. Stało się ono już na stałe ważnym elementem zbiorowej świadomości, do tego stopnia, że niemalże każda, nawet zupełnie pozbawiona jakiejkolwiek kultury muzycznej, osoba jest w stanie zanucić fragmenty arii słynnej robotnicy z fabryki cygar czy torreadora, nawet nie zdając sobie sprawy skąd te strzępy melodii pochodzą. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |