GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowości„La Rondine” Pucciniego w Opéra National de Lorraine
Strona 4 z 5
Z kolei w akcie drugim pod pozorem komedii i operetkowej zabawy wyczuwa się nastrój nostalgii, wypływający z pragnienia Magdy przypomnienia sobie nawet najdrobniejszych szczegółów pierwszego spotkania z obiektem jej miłosnych porywów. Tytułowa protagonistka nasuwa zresztą skojarzenia z Violettą Verdiego, a także Marszałkową Richarda Straussa (którego opery Puccini przecież świetnie znał), podobnie jak postać pokojówki Lisette przypomina Despinę z mozartowskiej Cosi fan tutte.
Pod pozorną prostotą i urodą linii melodycznych włoski twórca umiejętnie buduje napięcia, miesza style, wykorzystuje harmonię do podsuwania słuchaczowi wypełnionych pewną formą przemocy podtekstów, jak w finałowej scenie czytania listu przez Magdę. Złożona, wszak po mistrzowsku kontrolowana, dramaturgia budowana jest tutaj także za pomocą stale zmieniających się rytmów, dużego zróżnicowania dynamiki, umiejętnie wykorzystywanych cytatów (Strauss, Gershwin, Mozart, Offenbach, Lehár), plastyczności frazy.
W książeczce programowej José Cura ujawnia, że pragnął wykreować na scenie atmosferę niepewności i niepokoju, pokazać też moment, w którym bohaterce jest jeszcze trudno wyobrazić sobie własną przyszłość.
|
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |