GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościHołd dla Wandy Landowskiej w Ambasadzie RP w Paryżu
Strona 1 z 2
2 lutego w pięknym salonie paryskiego Hôtel de Monaco, będącego rezydencją Ambasadora Rzeczypospolitej Polskiej we Francji, odbył się uroczysty koncert poświęcony pamięci Wandy Landowskiej (1879, Warszawa - 1959, Lakeville), wielkiej, już niemalże legendarnej klawesynistki, pianistki i kompozytorki. W trakcie tego zorganizowanego przez Instytut Polski w Paryżu wydarzenia artystycznego, któremu patronował witający licznie przybyłych gości Ambasador Tomasz Orłowski wraz z Małżonką, wybitna współczesna klawesynistka Elżbieta Chojnacka wykonała utwory Michała Kleofasa Ogińskiego (Polonez Pożegnanie z ojczyzną, w aranżacji Wandy Landowskiej), Andrzeja Kurylewicza (Impromtu z rozmarynem), Padre Antonio Solera (Fandango), obecnej na sali Graciane Finzi (Espressivo na klawesyn i taśmę), Stephena Montague (Phrygian Tucket na klawesyn i taśmę) oraz na zakończenie - i z udziałem grającego na afrykańskich instrumentach perkusyjnych Thierry’ego Miroglio - Granta MacLachlana (Africa Celebrates). Warto podkreślić, że aż cztery z wymienionych utworów zostały napisane specjalnie dla Chojnackiej, która nie tylko jest cenionym w wielu krajach świata wirtuozem klawesynu, ale także może być uznana za bezpośrednią spadkobierczynię sztuki bohaterki wieczoru, jako że studiowała u belgijskiej artystki Aimée Van de Wiele, byłej uczennicy Landowskiej.
Rzeczony koncert był współorganizowany przez Association pour la Sauvegarde de l’Auditorium de Wanda Landowska (Stowarzyszenie na rzecz zachowania Audytorium Wandy Landowskiej) i miał także na celu wsparcie prowadzonych przez jego członków działań. Przypomnijmy, że słynna polska klawesynistka po swojej pierwszej podróży do Stanów Zjednoczonych w 1923 roku - gdzie wystąpiła z Orkiestrą Filadelfijską i dokonała pierwszych nagrań fonograficznych dla firmy Victor - oraz serii międzynarodowych tournées zamieszkała w 1925 roku w położonej niedaleko Paryża miejscowości Saint-Leu-la-Forêt. Założyła tam Szkołę Muzyki Dawnej, a dwa lata później w towarzystwie pianisty Alfreda Cortot zainaugurowała salę muzyczną, w której doskonalili swe umiejętności przyjeżdżający z całego świata studenci. To właśnie też w Saint-Leu-la-Forêt Francis Poulenc skomponował dedykowany Landowskiej Concert champêtre, wykonany po raz pierwszy w Paryżu w 1929 roku. Owa sala-Audytorium, wzniesiona na potrzeby naszej artystki przez architekta Jean-Charles’a Moreux, służyła Landowskiej także, a może przede wszystkim, jako miejsce koncertów i nagrań aż do roku 1939, gdy była zmuszona opuścić Francję w obawie przed niemiecką agresją i prawdopodobnie czekającymi ją prześladowaniami. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |