opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




25 kwiecień 2024       


Wydarzenia

  • Grzesinski Marek 85-473.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-177.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-74.jpg
  • Papiez 131-123.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-207.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4147.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  •  JKM Elzbieta II 627-61.jpg
  • Mozart w WOK 336-365.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-4366.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-56.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-81.jpg
  • Mozart w WOK 336-273.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-9.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 638-437.jpg
  • Mozart w WOK 336-461.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-126.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

71 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Cyganeria" Pucciniego w Opéra de Marseille

Po triumfie Manon Lescaut w 1893 roku Puccini z trudem poszukiwał nowych inspiracji, a nieudane „przymiarki" do kolejnych tematów sprowokowały go do wypowiedzenia następujących słów: „Potrzebuję wyrazić muzyką prawdziwie ludzkie uczucia: miłość i ból, uśmiech i łzy - muszę je poczuć, a one muszą mną zawładnąć i mną potrząsnąć. Tylko wtedy mogę komponować i dlatego jestem tak wymagający w sprawie wyboru odpowiedniego tematu. Zabrać się do pracy w oparciu o temat, którego nie lubię, to istna męka". W pewnym momencie jego uwagę przyciągnęła La Louve sycylijskiego autora Giovanniego Vergi, którego nowela Rycerskość wieśniacza zainspirowała już uprzednio Mascagniego.
 
 
Puccini pojechał nawet do Katanii w celu spotkania się z Vergą i poznania sycylijskiego folkloru, fotografował rozmaite widoki i stroje, ostatecznie porzucił jednak ów projekt, a motywował to w następujący sposób: „Jeśli nie jestem poruszony, jeśli libretto nie przemawia do mego serca, jeśli mnie nie rozśmiesza ani nie doprowadza do płaczu, jeśli mnie nie wprawia w egzaltację ani mną nie wstrząsa, to już nic się nie da zrobić, bo to oznacza, że ten temat nie jest dla mnie".
 
 
Kiedy ostatecznie zdecydował się na komponowanie Cyganerii napominał karcącym tonem pracujących dla niego nad librettem Giuseppe Giacosę i Luigiego Illicę: „Nie interesują mnie heroiczne historie. Lubię postacie, które, tak jak my, mają serce, które żyją nadziejami i iluzjami, które poznają przebłyski radości i godziny melancholii, które po cichu płaczą i cierpią zachowując wewnątrz swe rozgoryczenie". A zaraz potem: „Jestem człowiekiem teatru i uprawiam teatr, jestem wzrokowcem. Widzę protagonistów, kolory, gesty. Jeśli pracując w domu nie potrafię zobaczyć danej sceny, to nie jestem w stanie napisać choćby jednej nuty". Łatwo się zatem domyślić, że pisanie libretta nowej opery musiało przebiegać w wyjątkowo burzliwej atmosferze.
 

Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART