Przegląd nowości

Kielce: ANIMA MUNDI to znaczy dusza świata

Opublikowano: środa, 01, czerwiec 2011 02:00

30 maja zakończył się w Kielcach XXII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Sakralnej Anima Mundi. W jedenastym, finałowym koncercie "Pieśni Marii" ("Maria's Song") wystąpiła norweska wokalistka grająca na kantele (15-strunnej fińskiej cytrze) Sinikka Langeland. Zaśpiewała tradycyjne norweskie pieśni maryjne, zakazane po reformacji w protestanckiej Norwegii, a które przetrwały w przekazach ludowych. Artystce towarzyszył organista katedry w Oslo, Kare Nordstoga.

Image

Ideą festiwalu Anima Mundi jest prezentowanie różnorodności kultur muzycznych, ich egzotyki i niepowtarzalności. Jego otwarta formuła - bowiem prezentowana jest nie tylko klasyczna muzyka organowa, ale także chóralna, ludowa muzyka religijna - sprawiła, że kieleccy melomani mogli przeżyć całą gamę muzycznych doznań i wzruszeń.


 

Na otwarcie, w drugi dzień świąt Wielkanocy, 25 kwietnia, zabrzmiał "Mesjasz", genialne dzieło Georga Friedricha Haendla, z jednym z najsłynniejszych motywów w dziejach muzyki - fragmentem "Hallelujah". Wykonawcami byli Orkiestra Kameralna Polish Camerata pod dyrekcją Marka Głowackiego, zespół wokalny All'antico oraz soliści: Marta Boberska - sopran, Urszula Kryger - mezzosopran, Krzysztof Szmyt - tenor, Czesław Gałka - bas.

Przez kolejne dni kieleckie świątynie rozbrzmiewały nie tylko modlitwą, ale i muzyką. Jak zawsze istotnym punktem Festiwalu były solowe koncerty organowe. W tym roku wystąpili: jeden z najzdolniejszych polskich organistów, także doskonały wokalista i utalentowany poeta, Bartłomiej Rzyman, wykonujący utwory organowe Mikołaja Salwy, oraz laureatka licznych konkursów muzyki organowej, Hanna Dys. W bazylice katedralnej współczesne i klasyczne utwory zagrał Christopher Herrick, wybitny muzyk, kompozytor, organista Katedry Westminster Abbey w Londynie.

Siłą Festiwalu jest muzyczne zróżnicowanie. W jego ramach można było zatem usłyszeć muzykę prawosławną, między innymi "Hospodi wozwach", "Da isprawitsa" czy "Chwalitie Hospoda s niebies", w wykonaniu Białoruskiego Chóru Uniwersytetu Kultury i Sztuki z Mińska, polską tradycyjną muzykę religijną, w koncercie poświęconym pamięci wybitnego polskiego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, w wykonaniu Chóru Mieszanego Katedry Wawelskiej, a także uczestniczyć w niezwykłym, ekumenicznym spektaklu "Europa Cyryla i Metodego" w wykonaniu Angelsu Silesius Ensamble z Wrocławia.

Kapela Sanktuarium Matki Bożej Fatimskiej z Zakopanego oraz kielecki aktor Edward Kusztal wystąpili z koncertem "Tischner po góralsku". Było to połączenie religijnej muzyki góralskiej (między innymi legendarne "A my Wom zycymy" śpiewane dla Papieża Jana Pawła II) z przekornym spojrzeniem na świat górali wziętym od księdza Józefa Tischnera.

Niezwykle barwny, pełen zaskakujących muzycznych smaków i smaczków koncert zaprezentowała Orkiestra Kameralna Musica Cassovia ze słowackich Koszyc pod dyrekcją Karola Petrocziha. Wspólnie z polskimi solistami: Ludmiłą Worobec-Witek - skrzypce, Juliuszem Kleinem - klarnet, Anną Karasińską - sopran, Magdaleną Idzik - mezzosopran, wykonali "Koncert na klarnet i skrzypce" K. Stamitza i "Stabat Mater" G.B. Pergolesiego.

Koncert muzyki sakralnej w wykonaniu kieleckiej orkiestry dętej Jana Tokarza wspólnie z organistą Rościsławem Wygranienko z Ukrainy pozwolił na nowo poznać i odkryć w niej nowe treści i zaskakujące formy.

Pomysłodawcą festiwalu Anima Mundi i jego wieloletnim kierownikiem był Jerzy Rosiński (1927-2008), organista i kompozytor, przez 40 lat związany pracą zawodową z kielecką katedrą, Za całokształt swojej twórczości otrzymał w 2005 roku medal papieski z rąk Jana Pawła II. Grał jako solista ze wszystkimi orkiestrami filharmonicznymi w Polsce.

ANIMA MUNDI to znaczy ‘dusza świata'. Organizatorzy - Kieleckie Centrum Kultury - wierzą, że duszą świata jest muzyka. Muzyka, łącząca różne drogi i różne kierunki. "Poprzez tę muzykę zaglądamy naprawdę w duszę otaczającego nas świata. I przez tę muzykę świat wydaje się lepszy".

                                                               Olga Darewicz-Uberman