GaleriaT. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego
Wydarzenia |
Szukaj w Maestro |
||
|
|
||
Przegląd nowościIdomeneo, grecki sobowtór Jeftego – Opera Rara 2024
Strona 2 z 3
W marszu z drugiego aktu można już się dosłuchać podobnego ustępu z pierwszego aktu Wesela Figara. Pominięto natomiast występującą w niej końcową muzykę baletową. Tydzień wcześniej miałem okazję zapoznać się z również mnichowskim, bardzo solennym i akademickim wykonaniem Simona Rattle'a z Bawarczykami, tyle że w redakcji wiedeńskiej, przy czym Idamantesa śpiewała żona dyrygenta – Magdalena Kožená.
W porównaniu z nim krakowskie, pod włoskim smyczkiem, iskrzyło się życiem, było zwarte i brzmieniowo barwniejsze dzięki historycznym instrumentom Capellæ Cracoviensis i związanej z nimi wyrazistszej artykulacji (między innymi nieomal gitarowe pizzicato skrzypiec).
A wspomnianą partię, odziedziczoną po kastratach, wykonał koreańsko-amerykański kontratenor Kangmin Justin Kim. Tytułowego Idomenea wyobrażał dobrze znany krakowskiej publiczności angielski tenor Ian Bostridge, do czasu zajmujący się historyczną karierą naukową w Oksfordzie. Początkowo jego występowi nie pomagała mimika, mogąca sprawiać wrażenie towaszącego mu wysiłku. Z czasem artysta zapanował nad nią i można było bez reszty skupić się na stronie wokalnej. A ta największy podziw wzbudziła w arii nr 12a Fuor dal mar, zawierającej wirtuozowskie melizmaty, które śpiewak pokonywał z wyjątkową biegłością, ale już kadencja utrzymana była w spokojniejszym charakterze. |
|||
Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona |
|||
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART |