opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Mozart w WOK 325-145a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-38.jpg
  • Mozart w WOK 329-113.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-23.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-320.jpg
  • Mozart w WOK 336-65.jpg
  • Turandot 674-67a.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-69.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Pierscien w Warszawie 810-4338.jpg
  • Pierscien w Warszawie 917-481.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-296.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Papiez 131-89.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-154.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • La Scala w Poznaniu 155-174.jpg
  • Mozart w WOK 336-159.jpg
  • Mozart w WOK 329-282.jpg
  • Turandot 23-205.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

39 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Czy potrzebny jest dziś Michał Bałucki?

Do tej niełatwej operacji namówiono Krystynę Jandę, która nie raz już udowodniła reanimację niejednego materiału teatralnego, gdy tylko wzięła to w swoje ręce. W jej realizacji mistrzowskim okazał się akt II, gdzie na dwóch planach odbywają się salonowe tańce, a jednocześnie toczy się komediowa akcja. Dramaturgia tych scen kojarzyła się niektórym z I aktem Wesela Wyspiańskiego, ale nie należy przypisywać tego Bałuckiemu, a raczej fantazji i tempie dziania się scenicznego nadanego przez Jandę.

 

Ale nie tylko. Trafnie zaangażowany do kompozycji ruchów i układu tańców Emil Wesołowski w lot pojął intencję reżyserki i po zapewne wielu pracowitych próbach wyszło to, co wyszło. Spotkała się tym razem wyśmienita inscenizacja z doskonale opracowanym ruchem.

 

Sukces ten był możliwy dzięki zespołowi aktorów, których obsada liczy ponad 20 postaci. Wśród nich nie było słabych, ale też nikt się specjalnie nie wyróżniał, natomiast wszyscy wykazywali najlepsze cechy gry zespołowej. O ile naturalistyczny wystrój salonu był udanym dziełem scenografa Macieja Preyera, o tyle bogate i strojne suknie poszczególnych bohaterek, sugerowały przesadny wykwint strojności mieszczańskiego przecież towarzystwa. Zaprojektowała je Elżbieta Terlikowska, którą jak najlepiej wspominam jeszcze z czasów wrocławskich.

 

Barwnym i trafnie dobranym elementem tej realizacji była muzyka rozbrzmiewająca w antraktach, na balu i między poszczególnymi scenami. Natomiast elementem, który dyskretnie wycofałbym z dalszych przedstawień jest postać Michała Bałuckiego – autora, który najpierw zasiada w fotelu na proscenium, potem przemieszcza się wśród wykonawców, doglądając przebiegu spektaklu, co być może miało sugerować dystans do XIX - wiecznej fabuły i trzyaktowych perypetii komediowych, w sumie mało nas już dzisiaj interesujących.

 

Wystarczyło, że dysponując wybitnym warsztatem scenicznym wyreżyserowała to Krystyna Janda. Należy namawiać ją do kolejnych realizacji reżyserskich repertuaru wieloobsadowego, bo w „Polonii” i „Och teatrze” nie może sobie na to pozwolić, o czym najlepiej wie Ministerstwo Kultury, które pod pisowskim przewodnictwem zatrzasnęło przed nią drzwi i kasę w ostatnich latach.

 

Odpowiadam na pytanie zadane w tytule: – Tak, Michał Bałucki potrzebny jest w obecnym polskim repertuarze teatralnym. Byleby tylko niczego nie „uwspółcześniać” i prezentować tak, jak uczyniła to właśnie Krystyna Janda.

                                                                   Sławomir Pietras


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART