opery, balety, musicale, koncerty, recitale, operetki, festiwale, konkursy, śpiewacy, tancerze, reżyserzy, dyrygenci, pianiści, muzycy, orkiestry, wirtuozi, zespoły kameralne, scenografowie, choreografowie, donatorzy, antreprenerzy, fundacje
  • images/dyrygent/barenboim daniel 14-138.jpg
  • images/dyrygent/bernstein leonard 941-87.jpg
  • images/dyrygent/bruggen frans 547-1.jpg
  • images/dyrygent/czyz henryk 118-69.jpg
  • images/dyrygent/domingo placido 616-193.jpg
  • images/dyrygent/haitink bernard 921-6.jpg
  • images/dyrygent/kaspszyk jacek 317-185.jpg
  • images/dyrygent/kord kazimierz 66-84.jpg
  • images/dyrygent/krenz jan 658-38.jpg
  • images/dyrygent/latoszewski zygmunt 84-5.jpg
  • images/dyrygent/levine james 143-48.jpg
  • images/dyrygent/lutoslawski witold 127-174.jpg
  • images/dyrygent/madey boguslaw 32-434.jpg
  • images/dyrygent/maksymiuk jerzy 725-83.jpg
  • images/dyrygent/masur kurt 814-32.jpg
  • images/dyrygent/mehta zubin 562-10.jpg
  • images/dyrygent/menuhin yehudi 746-630.jpg
  • images/dyrygent/michnik ewa 829-241.jpg
  • images/dyrygent/minkowski marc 64-26.jpg
  • images/dyrygent/mutti riccardo 037-62.jpg
  • images/dyrygent/penderecki krzysztof 518-110.jpg
  • images/dyrygent/rachon stefan 744-4292.jpg
  • images/dyrygent/rowicki witold 96-67.jpg
  • images/dyrygent/roztropowicz mscislaw 76-703.jpg
  • images/dyrygent/santi nello 721-16.jpg
  • images/dyrygent/satanowski robert 941-194.jpg
  • images/dyrygent/sawallisch wolfgang 729-19.jpg
  • images/dyrygent/semkow jerzy 633-18.jpg
  • images/dyrygent/skrowaczewski stanislaw 530-19.jpg
  • images/dyrygent/strugala tadeusz 037-268.jpg
  • images/dyrygent/stryja karol 611-87.jpg
  • images/dyrygent/wicherek antoni 24-168.jpg
  • images/dyrygent/wit antoni 52-107.jpg
  • images/dyrygent/zedda alberto 172-27.jpg


Galeria



T. Shebanova gra - Pory roku Czajkowskiego




19 maj 2024       


Wydarzenia

  • Jubileusz Paprockiego 455-94.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 345-158.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-62.jpg
  • Mozart w WOK 329-310.jpg
  • La Fenice 613-52.jpg
  • Mozart w WOK 524-49.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-275.jpg
  • Papiez 131-48.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 455-28.jpg
  • Turandot 23-205.jpg
  • Jubileusz,TW Lodz 713-50.jpg
  • Jubileusz,Opera Nova 670-44.jpg
  • Pierscien we Wroclawiu 665-96.jpg
  • Mozart w WOK 336-437.jpg
  • Mozart w WOK 329-153.jpg
  • Turandot 23-97.jpg
  • Mistrz i Malgorzata 85-4162.jpg
  • Jubileusz Paprockiego 690-82.jpg
  • Jubileusz Wicherka 459-313.jpg
  • Mozart w WOK 336-67.jpg

Tłumacz na

Polish English French German Italian Russian

Szukaj w Maestro



Odwiedza nas

22 melomanów

  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image
  • image

Przegląd nowości

Opowieść wędrowca

Jeśli wyobrazimy sobie mężczyznę, młodego, niezamożnego, odtrąconego przez umiłowaną dziewczynę, który w zimie, roztapiającym się śniegu, w przemoczonych butach i mokrym ubraniu udaje się na wędrówkę, jak najdalej od rodzinnych stron, to wtedy mamy spełnione warunki wyjściowe do zrozumienia o co chodziło Schubertowi i ...Goernerowi. Abstrahuję tu od fantastycznej kreacji wokalno-aktorskiej Tomasza Koniecznego, który na bazie muzyki Schuberta przedstawił współczesny krajobraz poetycki w ujęciu Stanisława Barańczaka. Na razie on i tylko on, dorównał maestrią wykonawczą Matthiasowi Goernerowi, choć w zupełnie odmiennej, bo polskiej kategorii. Goerner prezentuje nam klasyczny, oryginalny tekst libretta Wilhelma Mullera, który został przez krytyków określony mianem „średniego”, czy nawet „pretensjonalnego”, ale w połączeniu z muzyką Schuberta stał się genialnym dziełem.

 

Goerne 2

 

To duża odpowiedzialność zaprezentować genialne dzieło, które można poznawać i podziwiać w setkach rozmaitych wykonań. Dlatego Matthias Goerner się w swym recitalu nie oszczędza. Wykorzystuje do spodu własną powierzchowność i aktorską wyobraźnię, by wiarygodnie i przejmująco wprowadzić słuchaczy w mroczny świat tej rzeczywistej i symbolicznej Podróży zimowej. Zwraca się do wyimaginowanego słuchacza, może trochę „na ślepo", który może być gdzieś z prawej, lub lewej strony, może przed nim, a może za plecami. Nieustannie wypowiada i wyśpiewuje swoje „skargi i zaklęcia” tak, jakby nie widział odbiorcy. Jest wstrząśnięty, rozgoryczony, a niekiedy wręcz wściekły na okrutny los i daje temu wyraz w ostrych, ekstremalnie gwałtownych zawołaniach. Z początku wysyła swojej ukochanej słowa Dobrej nocy (Gute Nacht),ale w tym tkwi jadowita ironia, kiedy mówi „Spokoju ci nie zmącę, nie usłyszysz kroków” (Sollst meinem Tritt nicht horen), bowiem już w szóstej pieśni Przybór (Wasserflut), gdy mija w pobliżu dom swej „byłej”, ryczy tak głośno, że obudziłby nie tylko tę jedną, ale wszystkie panny w okolicy. Nastrój owej opowieści nieustannie oscyluje między tkliwym żalem i samounicestwiającą agresją. Zwróćmy uwagę na pieśń Lipa (Der Lindenbaum), w której niemiecki poeta idzie (całkiem przypadkowo) śladami Jana Kochanowskiego: „Gościu, siądź pod lipą i odpocznij sobie”. Tutaj więc owa lipa także zaprasza do swego cienia, aby „wyśnić słodki sen"(manschen sussen Traum). I to jest taki liryczny, nostalgiczny obrazek wielokrotnie przywoływany, nawet bez grania całego cyklu Schuberta, bo lipa jako taka ma trwałe miejsce w niemieckiej kulturze.


Maestro jest tytułem jakim honoruje się najwybitniejszych muzyków wirtuozów dyrygentów śpiewaków i nauczycieli. Właśnie im oraz podążającym za ich przykładem artystom poświęcona jest ta strona
2006 Copyright © Wiesław Sornat (R) All rights reserved MULTART